1.0 Pengenalan
Berdasarkan Siti Hawa Haji Salleh (1989) dalam Sastera Rakyat Kedah yang diperoleh pada Mac 23, 2015 daripada http://sasterarakyat-kedah.com/?cat=5 menjelaskan bahawa Hikayat Merong Mahawangsa (HMM), yang menerangkan asal usul raja-raja Kedah
berdasarkan mitos dan lagenda, menjadi ahli genre sastera sejarah tradisional
Melayu. Jika dilihat, pelbagai lagi karya atau pun hikayat yang ditulis
sebenarnya menceritakan tentang asal usul raja – raja pada zaman tersebut.
Namun demikian, ianya membawakan konsep berbeza dan tempat yang berbeza,
persamaannya hanyalah pada penceritaan dan watak yang disampaikan dalam hikayat
tersebut. Cerita atau hikayat dahulu kala sulungnya banyak menjelaskan tentang
adat istiadat, tradisi, kerajaan dan kehidupan rakyat masa dahulu yang membawa
sebuah mesej penting hingga ke hari ini. Umum mengetahui bahawa sastera atau
karya penulisan zaman dahulu ini dijadikan sebagai suatu petanda, atau aras di
mana munculnya sebuah tamadun atau kerajaan sedari zaman lampau lagi. Karya
sastera menjadi pegangan dan menjadi amalan masyarakat bagi memandu kehidupan
mereka pada masa tersebut.
Siti Hawa Haji Salleh (2013) dalam
Sinopsis Hikayat Merong Mahawangsa (HMM) yang diperoleh pada Mac 23, 2015 daripada
http://www.mykedah2.com/10heritage/111_3.html#top
menjelaskan bahawa hikayat ini dikarang selepas ketibaan Islam dan pengarang
banyak memberi perhatian kepada peristiwa-peristiwa tertentu yang menyerlahkan
asal-usul rajanya, pertalian dengan Siam yang menceritakan mengikut
kebijaksanaan pengarang untuk menjaga kedaulatan raja dan negerinya, kisah
kedatangan Islam yang sengaja dikemukakan berbeza dengan kedatangan Islam ke
Pasai dalam Hikayat Raja Pasai dan kedatangan Islam ke Melaka dalam Sulalat al
Salatin (Sejarah Melayu) dan lain-lain peristiwa. Ini membuktikan bahawa
hikayat ini dikarang secara sedar oleh pengarangnya dengan tujuan mengagungkan
kedaulatan raja dan negerinya.
Berdasarkan Siti Hawa Haji Salleh
(1989) dalam Sastera Rakyat
Kedah yang diperoleh pada Mac 23, 2015 daripada http://sasterarakyat-kedah.com/?cat=5
hikayat ini juga berguna dalam menepis dakwaan Siam bahawa raja Kedah tidak
berhak menyerahkan Pulau Pinang kepada Inggeris pada tahun 1786. Oleh itu,
seperti hasil-hasil sastera sejarah Melayu tradisional yang lain, HMM adalah
penggemblengan unsur-unsur realiti dan mitos yang digunakan untuk menegakkan kedaulatan
raja-raja Kedah dan keturunannya.
Antara hikayat atau karya sastera
terkenal setanding HMM dalam keluarga sastera sejarah ini terdapatlah Hikayat
Raja Pasai, Hikayat Acheh, Hikayat Palembang, Sejarah Raja-Raja Riau, Hikayat
Bangkahulu, Sulalat al-Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Johor, Misa Melayu,
Hikayat Banjar, Hikayat Kotawaringin, Salsilah Kutai, dan Hikayat Siak. Secara keseluruhannya, HMM dikatakan ditulis
bagi menjelaskan tentang pendokumentasian kuasa raja Kedah pada ketika itu ke
atas negeri dan kawasan jajahannya.
1.1 Rungkaian
Pensejarahan Melayu Tradisional dalam HMM
Pelbagai unsur mitos yang berasal daripada pengaruh
Hindu dan juga setempat dapat dilihat dalam hikayat atau karya lama seperti HMM
ini. Jelas sekali pengaruh agama itu kuat dan membentuk sebuah pegangan teguh
dalam sesebuah karya sastera dahulu kala sebelum kedatangan agama Islam. Burung
geroda, binatang mitis hindu kenderaan Visynu dipertentangkan dengan kuasa
Allah menerusi Nabi Allah Sulaiman adalah antara unsur mitos yang diceriterakan
dalam HMM ini, kepercayaan Hindu yang lebih kepada animism ini dikatakan mampu
mewujudkan sebuah gambaran sebenar berkenaan kehidupan asal masyarakat dahulu
dan pegangan serta amalan mereka pada ketika itu.
Perhubungan antara negeri Kedah
dengan Siam juga dinyatakan dalam karya ini. Demikian juga ianya menjadi salah
satu asas utama dalam hikayat ini dan bagaimana Siam dikatakan mempunyai
kedudukan yang lebih tinggi daripada Kedah dan menuntut Kedah memberikan bunga emas
dan perak kepada Siam tanda perhubungan serta kedua – dua negeri tersebut.
Perhubungan antara negeri Kedah dengan Siam adalah berasaskan ikatan
kekeluargaan antara adinda bongsu dengan kekanda sulung. Permaisuri Raja
Bersiong dengan mudahnya pada ketika itu bersama dengan menteri keempat meminta bantuan dari Siam ketika
menghadapi masalah mencari orang yang sesuai untuk dijadikan raja, menggantikan
Raja Bersiong.
Penggunaan unsur mitos seperti
gajah sakti dilihat menjadi salah satu perantara antara Raja Siam dengan ahli
nujum bagi mencari jalan penyelesaiannya. Sekali lagi pegangan masyarakat pada
ketika itu dimartabatkan secara langsung dengan meletakkan kepercayaan animism
dalam mencari pengganti kepada Raja Bersiong. Kedatangan Islam pada waktu itu ke
negeri Kedah menjadikan proses perubahan dan penyesuaian pegangan hidup dari
amalan menyembah berhala kepada memeluk agama Islam dan berpegang kepada ajaran
Islam.
1.2 Sinopsis Hikayat Merong Mahawangsa (HMM)
Berdasarkan
ringkasan cerita daripada Siti Hawa Haji Salleh (1989) dalam Sastera Rakyat Kedah yang diperoleh pada Mac 23,
2015 daripada http://sasterarakyat-kedah.com/?cat=5
angkatan
Raja Merong Mahawangsa yang sedang belayar dari Rom ke negeri China telah
diserang oleh geroda. Ia membuka negeri Langkasuka dan diangkat menjadi raja.
Ia pulang ke Rom setelah menabalkan puteranya Raja Merong Mahapudisat menjadi
raja. Langkasuka ditukar namanya ke Kedah Zamin Turan.
Berpandukan nasihat yang diberikan
oleh ayahandanya, Raja Merong Mahapudisat merajakan putera sulungnya menjadi
Raja Siam, putera tengah sebagai Raja Perak dan anakandanya yang ketiga,
seorang puteri, sebagai Raja Patani. Putera yang bongsu menggantikan ayahanda
mereka sebagai Raja Kedah dengan gelaran Raja Seri Mahawangsa. Raja inilah yang
memulakan tradisi menghantar persembahan bunga mas dan bunga perak sebagai
hadiah kepada kekandanya, Raja Siam, setiap kali kekandanya mendapat putera.
Raja Seri Mahawangsa mangkat
setelah kecewa dengan puteranya yang tidak menurut perintah dan digantikan oleh
putera itu dengan gelaran Raja Seri Maha Inderawangsa. Seterusnya putera Raja
Seri Maha Inderawangsa menjadi raja dengan gelaran Raja Ong Maha Perita Deria
yang lebih terkenal dalam sejarah negeri Kedah sebagai Raja Bersiong. Apabila
Raja Bersiong turun dari takhta setelah ditentang kerana kezalimannya,
puteranya ditabalkan sebagai Raja Phra Ong Mahapudisat. Raja ini digantikan
oleh puteranya, Raja Phra Ong Mahawangsa yang kemudiannya menjadi raja Kedah
yang pertama memeluk agama Islam. Syeikh Abdullah Yamani menukarkan namanya
kepaga Sultan Muzaffar Syah.
2.0 Ciri-ciri Khusus
Berdasarkan
HMM ini, beberapa ciri-ciri khusus yang ada pada karya tersebut telah dikaji,
meliputi aspek isi dan mesej yang ingin disampaikan, nilai budaya, pandangan
hidup, nilai ilmu, teknik kepengarangan dan seni bahasa.
2.1 Isi
dan Mesej yang Ingin Disampaikan
Isi dan mesej merupakan perkara utama yang ingin
disampaikan di dalam sesebuah karya. Di dalam HMM terdapat beberapa mesej
penting yang ingin di sampaikan, antaranya ialah :
2.1.1 Asal-usul Keturunan Raja
Dalam HMM ini, asal-usul keturunan raja itu
digambarkan secara jelas. Asal-usul keturunan raja ini bukan sahaja dinyatakan
sebagai keturunan yang wujud atas perkahwinan antara manusia sesama manusia
sahaja malahan ada perkahwinan antara manusia dan gergasi, manusia serta dewa
serta perkahwinan antara dewa dan indera. Selain itu, ada juga raja yang lahir
tanpa asal-usul yang jelas.
Dalam hikayat ini, diceritakan
asal-usul keturunan raja Kedah bermula daripada Raja Merong Mahawangsa.
Diceritakan juga dalam hikayat ini, ayahanda kepada Merong Mahawangsa berasal
daripada golongan indera-indera manakala bondanya berasal daripada golongan
dewa-dewa. Raja Merong Mahawangsa juga digambarkan sebagai seorang raja dan
pahlawan yang sangat hebat melalui pemilikan kuasa sakti serta keperbadiannya
yang hebat. Kehebatan inilah yang membuatkan wujudnya negeri yang bernama Kedah
Zamin Tauran. Antara peristiwa yang berlaku sehingga menyebabkan wujudnya
negeri Kedah ialah peristiwa serangan burung garuda terhadap rombongan Raja
Merong Mahawangsa, anak Raja Rum dan pengikutnya ke benua negeri China sehingga
akhirnya Raja Merong Mahawangsa terjumpa satu tempat yang baik setelah
kegagalan mencari anak Raja Rum yang hilang akibat serangan hebat burung garuda
itu.
Seterusnya, asal usul raja-raja ini
juga ada yang telah bercampur dengan darah manusia kebanyakan dan golongan
selain daripada manusia. Sebagai contoh, Raja Seri Maha Inderawangsa telah
berkahwin dengan cucu kepada Nang Miri Gergasi. Namun, perkahwinan ini tidak
direstui oleh ayahandanya Raja Seri Mahawangsa. Atas kedegilan Raja Seri Maha
Inderawangsa akhirnya berkahwin juga dengan cucu kepada Nang Miri Gergasi yang
berbangsa gergasi itu. Akibat terlalu kecewa, Raja Seri Mahawangsa akhirnya
jatuh sakit dan mangkat. Contoh perkahwinan antara raja dan rakyat kebanyakan
boleh dilihat melalui perkahwinan antara Raja Bersiong dan anak pengusaha padi
huma sewaktu melarikan diri akibat penentangan para menteri dan rakyat Kedah
terhadap kekejamannya. Hasil perkahwinan ini, mereka telah dianugerahkan anak
yang bernama Raja Pra’ Ong Mahaputisat.
Selain itu, dalam hikayat ini juga
diceritakan asal usul raja-raja lain yang bukan berketurunan Raja Merong
Mahawangsa seperti Raja Buluh Betung dan Puteri Seluang. Peristiwa lahirnya
Putera Buluh Betung bermula apabila Raja
Pra’ Ong Mahapudisat ketika memburu telah ternampak seperdu buluh lalu diarahkan
pengikutnya untuk mengerat seruas buluh itu untuk dibawa pulang. Buluh ini
diletakkan tidak jauh dari tempat peraduan baginda akhirnya makin membesar. Pada
suatu hari, buluh betung itu pecah dan lahirlah seorang putera yang akhirnya
dinamakan Putera Buluh Betung. Manakala Puteri Seluang pula dijumpai oleh Raja
Perempuan iaitu isteri kepada Raja Bersiong sewaktu bah besar melanda.
Dilihatnya seorang budak perempuan yang dihanyutkan bah dari hilir sungai Kuala
Muda. Seterusnya, Raja Perempuan menamakan budak perempuan itu dengan nama
Puteri Seluang. (107) Raja Pra’ Ong Mahaputisat lalu sangat sayang akan Puteri
seluang lalu dikenakan pakaian raja-raja dan bertambahlah kecantikan Puteri
Seluang sehari ke sehari.
2.1.2 Penubuhan Kerajaan dan Pembukaan Negeri
Kisah pembukaan sesuatu kawasan sememangnya melatari
HMM daripada awal bab sehinggalah bab yang terakhir. Hal ini, terjadi kerana
wujudnya peristiwa pengembaraan, meluaskan kuasa jajahan serta usaha memajukan
kawasan yang terbiar tanpa penghuni dan kemajuan.
Pada awalnya dalam hikayat ini
telah diceritakan tentang penubuhan Kerajaan Langkasuka yang dibina oleh Raja
Merong Mahawangsa dan pengikut-pengikutnya. Kisah pembentukan Kerajaan
Langkasuka ini bermula apabila ke semua kapal yang dinaiki oleh rombongan Raja
Merong Mahawangsa, Anak Raja Rum dan pengikut-pengikutnya ke benua China telah
dihancuri oleh burung garuda. Sehinggalah anak Raja Rum hilang dan tidak dapat
dikesan walaupun telah dicari beberapa hari lamanya. Pada suatu hari setelah
tidak berjaya menjumpai anak Raja Rum, Raja Merong Mahawangsa dan beberapa
pengikutnya yang terselamat telah menuju ke dataran tanah besar sehinggalah
mereka telah sampai ke tanjung sebuah pulau. Tempat itu dihuni kaum gergasi
yang berbadan besar. Oleh sebab, Raja Merong Mahawangsa menegur kaum gergasi
itu secara baik bagi mengambil hati mereka, mereka menjadi takut pada hebatnya
sikap Raja Merong Mahawangsa. Memandangkan tempat ini tidak beraja, maka kaum
gergasi telah menawarkan kepada Raja Merong Mahawangsa untuk menjadi raja dan
mencari tempat untuk didiami. Setelah dibina kota, maka para menteri
hulubalangpun membina penempatan. Akhirnya tempat itu dinamakan Langkasuka.
Selepas itu, ramai orang yang datang untuk menjadi rakyat di bawah naungan Raja
Merong Mahawangsa.
Seterusnya, dinyatakan kisah
permulaan Negeri Kedah. Negeri Kedah Zamin Tauran ialah nama yang telah
diberikan Merong Mahawangsa kepada negeri yang diperintahnya setelah baginda
merajakan anakandanya iaitu Raja Merong Mahapudisat di negeri tersebut. Raja
Merong Mahawangsa juga telah memerintahkan sekiranya Raja Merong Mahapudisat
memperoleh anak, maka baginda perlulah merajakan setiap anaknya di setiap
bahagian dalam negeri Kedah ini iaitu sebelah selatan utara barat-laut, sebelah
selatan tenggara dan sebelah matahari naik antara timur-laut.
Selain itu, dalam Hikayat ini
diceritakan juga banyak kawasan-kawasan baharu yang dibuka untuk diurus tadbir
terutamanya oleh putera-putera raja yang baharu. Antara kawasan-kawasan
tersebut seperti Kota Palas, Kota Aur dan sebagainya.
2.1.3 Salasilah Raja-Raja
Dalam HMM, diceritakan salasilah raja-raja negeri
Kedah mulai yang pertama hingga akhir. Bermula dengan raja Merong Mahawangsa
sewaktu mula mewujudkan kerajaan Langkasuka, baginda telah berkahwin maka
beroleh seorang putera benama Raja Merong Mahapudisat. Di pengakhiran
pemerintahannya, baginda telah menamakan negeri yang bakal diberikan kepada
anaknya sebagai negeri Kedah Zamin Tauran. Dan Raja Merong Mahawangsa pulang ke
negeri Rum.
Raja Merong Mahapudisat pula telah
dirajakan di negeri Kedah. Raja Merong Mahapudisat telah dikahwinkan dengan
seorang anak raja perempuan. Dengan perkahwinan ini, mereka dikurniakan dengan
tiga orang putera dan seorang puteri. Tiga orang daripada anaknya setelah
dewasa telah dirajakan ke tempat-tempat yang disebut-sebut oleh Raja Merong
Mahawangsa yang juga dikenali sebagai Siam Lancahang, negeri Perak dan Petani
manakala puteranya seorang lagi iaitu Raja Seri Mahawangsa dirajakan di negeri
Kedah.
Setelah Raja Merong Mahapudisat
telah mangkat, barulah Raja Seri Mahawangsa memerintah negeri Kedah. Raja Seri
Mahawangsa telah memperoleh seorang putera dan seorang putera hasil perkahwinan
dengan anak raja perempuan. Seorang puteranya yang bernama Raja Seri Maha
Inderawangsa telah berniat untuk mengahwini cucu kepada Nang Miri Gergasi, namun
tidak direstuinya. Atas kedegilan Raja Seri Maha Inderawangsa, maka berkahwin
juga baginda dengan perempuan berbangsa gergasi itu yang membuatkan Raja Seri
Mahawangsa terlalu kecewa sehingga sakit dan akhirnya mangkat. Hasil
perkahwinan, mereka telah dikurniakan seorang putera lelaki iaitu Raja Ong Maha
Perita Daria. Atas sebab kedah ketiadaan raja, maka Raja Seri Inderawangsa
meneruskan pemerintahan di negeri Kedah.
Suatu hari, Raja Seri Maha
Inderawangsa pun mangkat. Atas sebab itu, Raja Ong Perita Daria memerintah
negeri Kedah. Baginda juga dikenali sebagai Raja Bersiong berikutan peristiwa
tumbuhnya gigi siongnya. Baginda melaksanakan pemerintahan tidak adil. Pada
suatu hari, baginda telah memakan makanan yang terdapat darah tukang masak
baginda dan masakan itu dirasakannya makin lazat. Justeru, baginda menjadi
ketagih hingga dibunuh ramai orang untuk diminum darah dan dimakan hati mereka.
Hal ini, telah mendapat tentangan daripada rakyat dan para menteri sehinggakan
Raja Bersiong terpaksa melarikan diri ke hutan. Di situlah, baginda mula
berhubungan dengan seorang perempuan anak orang huma. Maka, lahirlah seorang
putera. Setelah itu, diketahui pula oleh menteri tentang keberadaan Raja
Bersiong, maka Raja Bersiong berlarilah ke hutan buluh dan terus hilang.
Sementara negeri Kedah tidak
beraja, maka Menteri Keempat pun mengutuskan surat kepada raja di Benua Siam
bagi memohon untuk dihantar raja bagi memerintah negeri Kedah. Namun, hasil
tilikan membuatkan raja benua Siam menghantar gajah Gemala Johari untuk mencari
raja yang sepatutnya beraja di negeri Kedah. Justeru, terjumpalah anak Raja
Bersiong bersama anak orang huma dan diambilnya ke istana. Lalu, diberikan nama
putera tersebut Raja Pra’ Ong Mahaputisat dan ditabal sebagai raja negeri Kedah
yang baharu.
Raja Pra’ Ong Mahaputisat telah
dikahwinkan dengan anak menteri tua keempat. Dalam jangka masa yang panjang
tidak juga mereka mendapat zuriat sehinggakan dilakukan doa nazar. Tidak
beberapa lama selepas itu, maka hamillah dan lahir seorang putera yang diberi
nama Raja Pra’ Ong Mahawangsa. Terdapat juga peristiwa ganjil yang berlaku
sehingga lahirnya Putera Buluh Betung dan Puteri Seluang. Akibat kematian Raja
Perempuan, maka Raja Pra Ong Mahaputisat bersedih dan ditabal pula puteranya
Raja Pra’ Ong Mahawangsa sebagai raja Kedah. Tidak beberapa lama kemudian, Raja
Pra’ Ong Mahaputisatpun sakit lalu mangkat.
Memerintahlah Raja Pra’ Ong
Mahaputisat di negeri Kedah. Walaupun begitu, baginta teramat gemar meminum
arak. Sehingga suatu masa, baginda diberi hidayah melalui Sheikh Abdullah.
Baginda akhirnya berubah dan memeluk Islam. Nama baginda juga ditukarkan kepada
Sultan Mudzalfal Shah. Hasil perkahwinan baginda bersama seorang anak raja
perempuan, mereka dikurniakan tiga orang putera yang diberi nama Raja Mu’adzam
Shah, Raja Mahmud Shah dan Raja Sulaiman Shah. Sementara Sultan Mudzalfal Shah
ingin menumpukan hal berkaitan amalnya kepada Allah S.W.T. maka diserahkan
tugasnya kepada anakandanya Raja Mu’adzam Shah untuk memerintah Kedah.
Rajah 1.0 : Salasilah raja negeri Kedah
2.1.4 Proses Pengislaman Raja dan Seluruh Negeri
Kisah pengislaman raja dan seluruh negeri ini mula
diceritakan dalam bab terakhir dalam HMM dengan
subtajuk raja dan ra’ayat Kedah memeluk agama Islam. Kisah pengislaman yang berlaku
di Kedah ini bermula apabila Syeikh Abdullah mengembara bersama penghulu iblis.
Pengembaraan ini dilakukan kerana Sheikh Abdullah ingin bergurukan penghulu
iblis. Syeikh Abdullah telah diberikan tongkat sakti sehingga dia tidak boleh
dilihat oleh manusia lain. Penghulu iblis telah menunjukkan pekerjaannya dengan
menipu daya manusia yang tidak mempunyai pegangan agama yang kuat dan Syeikh
Abdullah ditegah untuk menegur setiap perbuatan penghulu iblis itu. Dari satu
tempat ke tempat yang lain, penghulu iblis memperdaya manusia sehinggakan ramai
orang yang mati.
Suatu masa, dibawa pula Sheikh
Abdullah oleh penghulu iblis ke istana Raja Pra’ Ong Mahawangsa untuk menghasut
baginda melakukan kejahatan. Sikap baginda yang suka memimun arak membuatkan
baginda akan meminta untuk disediakan arak setiap masa. Ketika Sheikh Abdullah
dan penghulu iblis berada di balik kelambu, Raja Pra Ong Mahawangsa telah
meminta untuk disediakan arak, maka raja iblis telah kencing ke dalam cawan
araknya. Maka, Sheikh Abdullah tidak berpuas hati terhadap tindakan penghulu
iblis itu. Lantas, Penghulu iblis menjadi marah dan mengambil tongkat saktinya
semula. Justeru, Sheikh Abdullah pun boleh dilihat oleh Raja Pra’ Ong
Mahawangsa. Lalu, Sheikh Abdullah menceritakan segala peristiwa yang berlaku
sepanjang pengembaraannya bersama penghulu iblis kepada Raja Pra’ Ong
Mahawangsa termasuklah arak yang diminum oleh baginda adalah air kencing
penghulu iblis. Allah S.W.T. telah memberikan hidayah kepada baginda dan Sheikh
Abdullah telah mengajar baginda untuk mengucapkan dua kalimah Shahadah.
Kemudiannya, nama Raja Pra’ Ong
Mahawangsa telah ditukarkan kepada Sultan Mudzalfal Shah. Nama putera-putera
yang lahir selepas itu juga diilhamkan daripada ayat-ayat al-Quran. Setiap
berhala di dalam istana dimusnahkan. Rakyat negeri Kedah juga diislamkan
seorang demi seorang baik pemimpin mahupun rakyat kebanyakan. Sheikh Abdullah
telah menjadi guru agama dengan memberi tunjuk ajar tentang agama Islam serta
menjadi guru mengaji al-Quran. Negeri Kedah juga mengamalkan hukum-hukum Allah.
Selain itu, banyak masjid dibina bagi memudahkan rakyat beribadat. Demikianlah
permulaan dan perkembangan Islam di negeri Kedah.
2.2 Nilai
Budaya
Kajian berkaitan nilai budaya ini dibuat
berdasarkan buku HMM yang ditulis oleh
Siti Hawa Haji Salleh (1991). Buku ini juga banyak menceritakan tentang nilai
budaya masyarakat Melayu yang berasal daripada Kedah. Selain itu, setiap
penulisan sejarah tradisional Melayu jelas menggambarkan cara hidup dan
pemikiran masyarakat Melayu. Dalam HMM ini, banyak memperkatakan tentang nilai budaya
Melayu yang tinggi yang ingin disampaikan kepada pembaca agar pembaca dapat
mencontohi nilai tersebut.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 1081),
nilai adalah taksiran harga, harga sesuatu yang dibandingkan dengan harga yang
lain, kadar nisbah, sifat ketinggian dan darjat, mutu, serta taraf. Ini
bermakna, nilai adalah ukuran kepada sesuatu seperti sifat keperibadian dan
sebagainya yang ada pada individu.
Manakala menurut
Mohd. Rashid Hj. Md. Idris, Abdul Rahman Napiah, dan Seri Lanang Hj. Rohani
(2015: 125), mendefinisikan budaya daripada perkataan Sanskrit iaitu duddayah yang merupakan perkataan jamak
bagi perkataan buddhi yang bermaksud
budi pekerti atau akal. Secara umumnya, budaya bermaksud segala sesuatu yang
dibawa atau dikerjakan oleh manusia. Dalam bahasa Inggeris pula budaya disebut
sebagai culture yang berasal daripada
perkataan Latin iaitu colore yang
bermaksud menanam atau mengerjakan.
Di samping itu,
budaya juga merupakan elemen yang penting bagi membezakan manusia dengan
hidupan lain. Budaya biasanya dikaitkan dengan aktiviti-aktiviti yang ada dalam
persekitaran manusia seperti kesenian, barangan, makanan, tarian dan
sebagainya. Kehidupan sesuatu masyarakat seperti amalan, perilaku, dan tindak
tanduk bergantung kepada kebudayaan yang diamalkan. Segala sesuatu yang
terdapat dalam sesebuah masyarakat mempunyai hubung kait atau boleh ditentukan
oleh kebudayaan yang dimiliki masyarakat itu sendiri. Fahaman ini dikenali
dalam kalangan ahli antropologi sebagai fahaman determinism atau penentuan
budaya. Selain itu, budaya juga adalah sesuatu yang diperturunkan daripada satu
generasi ke generasi seterusnya dan konsep ini disebut sebagai organik lampau.
Terdapat
beberapa nilai budaya yang terkandung dan dapat dikenal pasti dalam HMM seperti
taat kepada perintah raja, menghormati ibu
bapa, berpegang teguh kepada adat resam, memuliakan yang tua, belas kasihan, Islam, Hindu, dan adat perkahwinan.
Antara nilai budaya dan contoh yang terdapat dalam HMM iaitu:
2.2.1 Nilai Budaya Taat Kepada Perintah Raja
Raja atau pemerintah mempunyai konsep daulat iaitu
rakyat terpaksa menuruti segala perintah raja selagi tidak bercanggah dengan
hukum syara’. Oleh yang demikian menghormati raja dan pemimpin merupakan
perilaku atau perkara yang sudah diamalkan sejak dahulu lagi sehinggalah
sekarang. Sehinggakan, sesiapa yang ingkar akan perintah raja akan dikenakan
tulah iaitu kehidupan mereka akan sengsara atau mendapat nasib yang
buruk.
i.
“Demi
didengar oleh sekaliannya titah Raja Merong Mahawangsa yang demikian itu,
maka sekalian itupun mengerahkan sekalian orangnya suruh beringat-ingat serta
memegang senjata masing2 tangan.” (HMM: 6)
|
Raja Merong Mahawangsa telah
menerima tugas yang diberikan oleh raja Rom dengan senang hati. Arahan yang
diberikan oleh raja Rom agar Raja Merong Mahawangsa pergi ke Benua China untuk
menggantikannya dan menyampaikan hasratnya untuk mengahwinankan anakandanya dengan
puteri raja Benua China. Hal ini menunjukkan bahawa, sikap Raja Merong
Mahawangsa yang menerima tugas yang diberikan membuktikan bahawa beliau
merupakan seorang yang taat kepada raja dan pemimpin.
2.2.2 Nilai Budaya Menghormati Orang Tua
Nilai
budaya masyarakat Melayu dahulu juga sentiasa menghormati orang tua. Peristiwa
di bawah menunjukkan bahawa walaupun anak raja Rom dalam keadaan sakit setelah
bahteranya dimusnahkan oleh burung geroda, beliau masih lagi mampu mengucapkan
kata-kata yang lemah lembut dan bersopan kepada Mak Inang. Malahan beliau
membahasakan ibu kepada Mak Inang.
2.2.3 Nilai Budaya Bersifat Belas Kasihan
i.
“Maka sahut
anak raja Rom itu dengan perlahan-lahan, “Hai ibuku, bahawa dengan
sesungguhnya beta ini manusia juga. Betalah anak raja Rom, hendak pergi
kahwin dengan puteri anak raja Benua China dengan beberapa buah bahtera…” (HMM
: 14)
|
2.2.3 Nilai Budaya Bersifat Belas Kasihan
Tambahan
lagi, nilai budaya masyarakat Melayu yang tinggi dari segi berbudi pekerti
mulia juga sentiasa mengutamakan perasaan orang lain dalam pelbagai keadaan
yakni tidak bersikap mementingkan diri sendiri.
i.
“Maka mak
inang tuan puteri itu pun terlalulah belas kasihan hatinya mendengarkan hal
anak raja Rom itu lalu ia pun kembali pada tuan puteri persembahkan hal itu
sekalianya dengan suka tertawanya.” (HMM : 14)
|
Dapat dilihat bahawa Mak
Inang dan Tuan Puteri mempunyai sifat belas kasihan dan untuk menolong anak
raja Rom yang berada di dalam kesusahan. Walaupun pada mulanya, mereka tidak
mengenali anak raja Rom tersebut, namun mereka tetap menolongnya.
2.2.4 Nilai Budaya Berpegang Teguh kepada Adat
Resam
Masyarakat
Melayu berpegang teguh kepada adat tradisi seperti dilihat dalam amalan hidup
seharian. Orang Melayu amat menjaga adat resam termasuklah pantang-larang dan
adat istiadat yang diwarisi dan diamalkan sejak turun-temurun.
i.
“setelah sudah
dibaca surat itu lalu sama duduk sekaliannya itu berjabat tangan. Maka raja
China pun menyorong puannya sirih persantapan pada Raja Jin Harman Syah,
katanya, “Makanlah sirih hai saudaraku Raja Harman Syah,”serta menyuruh
keluar ia itu.” (HMM
: 23)
|
Sirih dan pinang berperanan penting
dalam upacara, adat resam dan budaya semasa, masyarakat Melayu etika itu.
Dalam petikan di atas adat makan sirih digunakan ketika menyambut tetamu.
2.2.5 Nilai Budaya Menghormati Ibu Bapa
Nilai ini dituntut dalam Islam kerana kedudukan,
martabat dan kemuliaan ibu bapa sangat istimewa serta tinggi sekali sehinggakan
ibu bapa adalah yang kedua perlu dihormati selepas yang Maha Pencipta. Raja
Merong Mahapudisat digambarkan sebagai seorang yang taat kepada perintah
ayahnya, Raja Merong Mahawangsa meminta persetujuan ayahnya untuk menempatkan
anak-anaknya di beberapa buah tempat supaya dapat mendirikan kerajaan baru.
i.
“Setelah
didengar oleh Raja Merong Mahapudisat sembah menteri itu, lalu ia bertitah
kepada menterinya, “Jikalau demikian hendaklah saudara kerahkan segala kaum
gergasi himpun sekaliannya dan panggil … , kita beri ia pergi bersama-sama
anak kita…”
(HMM : 37)
|
Raja Merong Mahapudisat segera
menitahkan pembesarnya untuk menyediakan keperluan serta askar pengiring untuk
anakandanya berhijrah ke tempat lain bagi membuka penempatan baru. Raja Merong
Mahapudisat dilihat sebagai seorang yang sangat taat kepada perintah
ayahandanya. Beliau segera melakukan suruhan ayahandanya setelah diingatkan
oleh pembesarnya.
2.2.6 Nilai Budaya Islam
Nilai budaya Islam juga
diterapkan oleh pengarang di dalam HMM. Perkara ini dapat dilihat melalui
peristiwa pengislaman Sultan Kedah. Contohnya seperti di bawah yang menunjukkan
Sheikh Abdullah memberitahu perkara yang perlu dilakukan sebagai seorang hamba
yang beragama Islam.
i.
“Maka
berhenti tanda berhimpun segala anak mukim hendak sembahyang Jumaat kepada
masjid itu, kadar kedengaran bunyi dendang raya. Itulah tuanku, yang bernama
tiang agama pada syariat Nabi Muhammad Rasulullah pada segala kaum umatnya
yang mahu menurut kitab Quran serta Sabdanya itu, supaya termasyhurlah nama
raja menteri di dalam negeri itu mengerjakan amal ibadat akan Allah
subahanahu wa taala, adalah sudah dengan tempatnya rumah akan ganti
Ka’batu’Llah di negeri Mekah Madinah.” (HMM :
103)
|
2.2.7 Nilai Budaya Hindu
HMM juga mempunyai
kepercayaan kepada budaya Hindu. Kelihatan sangat jelas pada awal karya ditulis
iaitu sebelum kedatangan Islam, kebanyakan nama yang digunakan berasal daripada
perkataan Hindu. Selain itu, perkataan dewa-dewa turut dikenal pasti seperti
contoh yang dikemukakan.
i.
“Maka
sembah seorang menteri daripada dewa-dewa, ‘Ada, tuanku, kepada dataran tanah
besar sebelah Pulau Seri namanya, ia membuat negeri serta hendak menanti
ambil kalau-kalau ada duli tuanku hidup.”(HMM : 21)
|
2.2.8 Nilai Budaya Melalui Adat
Perkahwinan
Adat perkahwinan
ditunjukkan secara langsung dalam HMM yang dikaji. Adat perkahwinan yang
dilaksanakan semasa perkahwinan Raja Merong Mahadipusat. Persiapan perkahwinan
yang dilaksanakan seawal 40 hari 40 malam. Turut dimeriahkan dengan
bunyi-bunyian, hidangan makanan dan disambut dengan penuh meriah oleh segala
menteri, hulu balang dan orang ramai. Hal ini menunjukkan bahawa adat
perkahwinan yang dilaksanakan tersangat meriah dan dilaksanakan secara
besar-besaran.
i.
“Maka
Raja Merong Mahawangsa pun berangkatlah masuk ke istana diiringkan oleh
anakanda baginda itu serta menyuruh memulai kerja berjaga-jaga mengerjakan
anakanda baginda itu, dengan makan minum dan bersuka-sukaan dengan beberapa
banyak perburuan yang disembelih jadi tambul orang berjaga-jaga itu, serta
dengan segala permainan daripada gong, gendang, serunai, nafiri, harbab,
kecapi, dandi, muri, kopak, ceracap, serdam, bangsi, nahara, menjadi empat
puluh hari empat puluh malam yang berjaga makan minum dengan segala menteri,
hulu balang, para penggawa sekalian, terlalulah ramainya. Setelah genaplah
empat puluh hari, maka pada hari yang baik dan saat yang sejahtera, pada
ketika itulah dikahwinkan anakanda baginda itu dengan seorang anak raja
perempuan, serta direncanakan gelarnya bernama Raja Merong Mahapudisat, serta
diambil segala anak menteri yang ada sedia ibu bapanya yang tua-tua duduk
bersama-sama dengan ayahanda baginda Raja Merong Mahawangsa itulah jadi ganti
ibu bapanya jadi menteri, hulubalang, para pengawanya.”(HMM
: 29-30)
|
2.3 Pandangan
Hidup
Maksud pandangan hidup
secara umum menurut Mohd. Rashid Hj. Md. Idris, Abd, Rahman Napiah, dan Seri
Lanang Hj. Rohani (2015: 126) ialah satu konsep mengenai pandangan hidup alam
semesta secara keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan
yang dipengaruhi oleh satu sistem nilai tertentu. Manakala pandangan hidup
daripada perspektif Islam pula menurut Syed Naquib al-Attas (1972) dalam Mohd.
Rashid Hj. Md. Idris, Abd, Rahman Napiah, dan Seri Lanang Hj. Rohani (2015:
125), ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati
manusia mengenai kewujudan seluruh alam. Setiap masyarakat selalu memiliki
pandangan hidup tersebut, begitu juga dengan masyarakat Melayu.
Terdapat
beberapa pandangan hidup yang dikenal pasti dalam hikayat yang dikaji iaitu
menghormati autoriti, percaya pada takdir, berpegang pada janji, menganggungkan
dan mempercayai kekuasaan Tuhan, mengambil keputusan daripada tindakan yang
difikirkan, sentiasa memelihara hubungan baik, pemenang akan berkuasa, dan
memerintah dengan adil dan saksama.
2.3.1 Menghormati Autoriti
Dalam HMM ini, dapat
dilihat pandangan hidup burung garuda yang tetap menghormati Nabi Allah
Sulaiman sebagai autoriti dan yang berkuasa di dunia pada waktu itu. Walaupun
burung garuda tersebut merancangkan kejahatan dengan berniat mahu memisahkan
Raja Rum dengan puteri benua China, dia tetap bertanya dan merujuk kepada Nabi
Allah Sulaiman untuk memberitahu akan rancangannya itu.
i.
Maka
kata burung garuda kepada burung rajawali: ‘Dimana dapat ia sekalian hendak
mengerjakan pekerjaan itu? Pada fikiranku tiada boleh jadi, tetapi nantilah
dahulu, aku hendak pergi menghadap Nabi Allah Sulaiman karena ia itu raja
besar di dalam dunia ini. Jikalau sudah ada seperti yang demikiann itu,
tiadalah aku beri jadi pekerjaan nikah keduanya anak raja dua buah negeri
itu’ (HMM : 3)
|
2.3.2 Percaya kepada Takdir
Pandangan hidup ini
dapat kita lihat dalam diri Nabi Allah Sulaiman. Baginda sangat percaya kepada
takdir. Hal ini dapat dilihat dalam kepercayaan baginda mengenai jodoh
pertemuan yang tidak dapat dipisahkan.
i.
Maka
sabda Nabi Allah Sulaiman, ‘Hai burung garuda, demi Tuhan yang menjadikan
aku, adapun jodo pertemuan itu didalam batu atau didalam kayu sekalipun tiada
yang dapat mencheraikan dia’ ( HMM : 3)
|
2.3.3 Berpegang kepada Janji
Sungguhpun, burung
garuda memasang niat yang tidak baik dan merancang perpisahan antara raja Rum
dan puteri raja benua China, namun dia seorang yang berpegang kepada janji.
Burung garuda berjanji kepada Nabi Allah Sulaiman akan mengundurkan diri dan
tidak mengganggu kedua-dua anak raja tersebut andainya dia tidak berjaya
memisahkan kedua-duanya. Janji burung garuda ini ditepatinya dan dia pergi
membawa diri ke laut Kalzum yang jauh daripada manusia.
i.
Maka
sembah burung garuda, ‘Jikalau ada hidup anak Raja Rum itu serta bertemu
dengan anak Raja China yang perempuan tiga berhamba itu, bahwa sesungguhnya
tiadalah hambamu ubahkan seperti janji hambamu daripada zaman ini hendak
berundur diri daripada segala kaum sifat manusia itu dan dimanakan boleh
hambamu mungkirkan janji hambamu dengan Nabi Alla hendak undur dari bawah
langit dan atas bumi yang didiami oleh segala manusia, ya Nabi Allah.
Beranikah hambamu membuat dusta kepada Nabi Allah?’
(HMM : 19)
ii.
Maka
burung garuda itupun berdatang sembah, ‘Ya Nabi Allah, hambamu pohonkan
ampun banyak2 diatas nyawa badan hambamu daripada kesalahan hambamu yang
telah lalu itu. ya Nabi Allah, mohonlah hambamu pada tahun, bulan, hari ini,
hendak pergi keluar daripada bawah langit dan bumi ini, barang kemana hambamu
bawa diri, hambamu diberi izin oleh Nabi Allah diatas hambamu ini.’
(HMM : 20-21)
|
2.3.4 Mengagungkan dan Mempercayai Kekuasaan Tuhan
HMM ini juga
memperlihatkan betapa Nabi Allah Sulaiman sangat mengagungkan dan mempercayai
akan pekerjaan dan kekuasaan Tuhan. Baginda percaya bahawa hanya Tuhan yang
mempunyai kuasa atas segalanya dan manusia atau makhluk Tuhan tidak dapat
menentukan sesuatu perkara sekalipun. Baginda percaya kepada janji Tuhan dan
kekuasaan Tuhan. Kepercayaan baginda dapat dilihat semasa baginda berkata-kata
dan memberi pengajaran dan tauladan kepada raja-raja dan menteri-menteri
berkenaan dengan tindakan burung garuda yang cuba mencabar kekuasaan Tuhan
dengan memisahkan manusia yang telah ditetapkan-Nya untuk bersatu.
i.
Maka
sabda Nabi Allah Sulaiman, ‘Hai segala raja2 dan menteriku bangsa yang baik2,
hendaklah engkau dan kamu sekalian ketahui, demi Tuhanku yang menjadikan aku
dan kamu sekalian diatas segala makluknya, dalam empat perkara ini hendaklah
jangan sekali-kali ditentukan, jikalau tiada dengan janji daripada Tuhan
alam. Pertama rezki, sedikit atau banyak ada sehari semalam itu tiadalah
segala makluk hendak tentukan, sekalian dengan janjinya juga. Kedua, perkara
yang memutuskan rezkinya, seperti yang akan datang mara dan maut, hendak
mengetahuikan dia dan hendaklah jangan kamu tentukan bumi tempat kematiannya,
melainkan kesudahannya dengan janji Allah jua. Ketiga, perkaranya jodo
pertemuan satu2 makluknya; jikalau berhimpunlah seisi alam dunia ini daripada
segala bangsa yang dijadikan Allah Ta’ala, hendak mencheraikannya, melainkan
dengan kehendak Tuhan yang menjadikan sekalian alam jua, dengan janjinya.
Keempat, perkara pencheraian yang sudah sampai waktu, saat harinya, tiada
akan dapat hendak menantikan esok harinya, tiadalah boleh, melainkan dengan
sekaliannya itupun dengan janjinya jua.’ ( HMM
: 20)
|
2.3.5 Mengambil Keputusan daripada Tindakan yang Difikirkan
Pandangan hidup dalam
karya agung ini juga turut memperlihatkan bahawa terdapatnya manusia yang
mengambil keputusan berdasarkan tindakan yang difikirkannya. Contohnya, anak
tengah Raja Merong Mahapudisat disuruh ayahandanya mencari bumi yang baik untuk
membina negeri baru. Baginda bertemu dengan beberapa pulau yang cantik dan
sesuai dijadikan penempatan. Oleh hal demikian, baginda mengambil keputusan
untuk memilih sebuah pulau sahaja yang terkena dengan anak panahnya itu.
i.
Maka
diambilnya sebiji anak panahnya daripada perak yang amat putih, lalu
dikenakannya kepada busurnya yang bernama Panah Indera Sakti, katanya, ‘Hai
Indera Sakti, jatuhlah engkau kepada bumi pulau tiga empat biji itu. dimana
engkau jatuh sekarang, disitulah aku perbuat negeri dan kota parit tempat aku
diam.’ Maka ditariknya busurnya itu serta memanahkan ke udara
berdengung-dengung bunyinya seperti kumbang menyering bunga lakunya, hilang
ghaib. Seketika datanglah jatuh pada suatu tempat pulau; dengan sebab itulah
dinamakan Pulau Indera Sakti. ( HMM : 34)
|
2.3.6 Sentiasa Memelihara Hubungan Baik
Dalam hikayat ini, Raja
Seri Mahawangsa berfikir dan berharap akan hubungan baik antara dia dan adik
beradiknya akan berkekalan sampai anak cucunya. Dengan demikian, nama baik
sahaja yang diingat orang pada masa akan datang, bukannya kejahatan.
i.
‘Apa
juga yang baik aku hendak membalaskan akan anak saudaraku itu,’ dengan tilik
nazarnya dan fikirnya yang putus di dalam hatinya, biarlah jangan lagi
tersebut nama kejahatan pada seisi alam dunia ini, supaya jangan jadi
berputusan daripada umur aku ini boleh sampai pada anak chuchu jangan
tersebut nama kejahatan pada segala raja2 dan pada khalayak sekalian.’ (HMM
: 37-38)
|
Selain itu,
ditunjukkan semasa Raja Merong Mahawangsa mendapat utusan yang membawa utusan
perkhabaran anak sedaranya yang selamat dilahirkan beliau menunjukkan sikap
menjaga hubungan dengan baik dengan menyuruh memberi perutusan tersebut
persalinan, dan hadiah untuk diutuskan kepada kakandanya.
i.
Maka
utusan itupun diberinya persalinan, dan hadiah akan paduka kakanda pula
dengan beberapa pakaian yang indah2 dan kain yang halus2 serta dipesan pula
oleh Raja Seri Mahawangsa dengan titahnya, ‘Hendaklah tuan hamba sekalian
sembahkan pada saudara kita, jika ia beroleh anak beri jua khabar ke negeri
Kedah ini, demikianlah kita hantarkan. Jikalau kita tiada sekalipun, kita
pesan taruh kepada anak chuchu kita biar sampai kepada akhir zaman, nischaya
tersebutlah nama kita pada alam dunia ini tanda kita berkasih-kasihan.’ (HMM
: 38-39)
|
2.3.7 Pemenang akan Berkuasa
Pandangan hidup ini
dapat dilihat dalam diri Raja Kelana Hitam. Baginda berminat untuk menjadi raja
negeri Kedah memandangkan sebelum ini terdapat perkhabaran bahawa negeri
tersebut tidak beraja sampailah mereka menemukan anak Raja Bersiung dan
menabalkannya menjadi raja. Apabila diceritakan keadaan Kedah yang sudah
kembali beraja, Raja Kelana Hitam tidak berpuas hati. Oleh sebab itu, baginda
memutuskan untuk mengambil negeri Kedah secara rampasan jika tidak diizinkan
menjadi raja.
i.
Demi didengar oleh Raja Kelana Hitam,
maka naik marahlah ia, mukanya merah seperti bunga raya, serta titahnya,
‘Main yang mana kamu tewas dan peperangan yang mana kamu sudah alah, tiada
patutkah aku menjadi raja didalam negeri Kedah? Jika tiada boleh aku menjadi
raja dengan baik, maka kuambil juga dengan senjataku. Maka hendaklah kamu
katakan pada penghulu engkau itu, jikalau ia hendak menggalang-galang dan
menyekat kami sekalian ini hendak pergi ke negeri Kedah itu, keluarlah ia ke
medan peperangan melihatkan pertikaman kami, baik esok atau sekarang ini,
itupun yang mana jadi keseukaan kamu.’(HMM
: 64)
|
2.3.8 Memerintah dengan Adil dan Saksama
Pandangan hidup ini
diceritakan oleh menteri Kelahum kepada Raja Phra Ong Mahapudisat supaya
baginda berpegang kepada pandangan tersebut dalam pemerintahannya. Dia mengajar
dan menasihati Raja Phra agar sentiasa memiliki kasih kepada rakyat jelatanya.
Dengan kasih, baginda pasti dapat memerintah dengan bijaksana dan menjadi
pemerintah yang disayangi oleh rakyat.
i.
Setelah
itu lalu diperjamukan makan minum pula kepada sekaliannya itu serta dengan
memalu bunyi-bunyian dan mengajarkan Raja Phra Ong Mahaputisat itu sharat
orang menjadi raja: ‘Mahulah baik2, menaruh sabar dan mengasihani diatas
segala rakyat bala dan daripada hamba sahaya sekalipun mahulah dengan adil
dan murah hati dengan memberi derma kurnia sedekah akan fakir miskin dan yang
patut dibunuh sehari itupun hendaklah ditaruh sampai tiga empat hari supaya
dihalusi baik2 baru dibunuh dan yang mana menjadi raja didalam negeri Kedah
bumi tanah itupun jangan duduk setempat buat kota parit tempat yang diam itu
dan mahulah ada seorang raja yang memegang negeri mahulah suatu kota. Maka
menjadi ramailah orang bumi tanah Kedah ini. Adapun tanah bumi ini baharulah
sangat menjadi daratan tempat kita duduk inipun baik tempat bumi tanah yang
baik dengan daratan boleh diperbuat seperti kota parit akan tempat segala
raja2 hendak dibuat negeri duduk itu.’ (HMM
: 71)
|
2.4 Nilai
Ilmu
Hassan
Ahmad (2000 : 34), menyatakan bahawa terdapat gambaran secara menyeluruh
tentang budaya ilmu orang Melayu. Gambaran ini diperoleh dalam tradisi orang
Melayu yang ada kaitannya dengan pengalaman (praktik), abad dan budi. Ilmu yang
berdasarkan pengalaman dan pemerhatian ini sebenarnya merupakan ilmu yang lebih
penting berbanding dengan ilmu abstrak. Nilai ini digambarkan dalam sastera Melayu
melalui istilah “pandai” : pandai besi,
pandai keris, pandai emas dan sebagainya. Petua orang tua-tua, yang
dianggap sudah diuji zaman atau pengalaman, sangat dihormati dan dijadikan
rujukan ilmu ( yang juga penting untuk
memelihara adat dan warisan bersama ).
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2013 : 1081),
perkataan nilai adalah merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan taraf. Mohd
Rashid Md Idris (2011: 12), menyatakan bahawa nilai boleh didefinisikan dalam
tiga konteks utama, iaitu sebagai sifat bagi menyatakan kepentingan atau
manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah sesuatu objek
berbentuk kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu kelakuan
manusia. Nilai sememangnya membolehkan manusia membezakan antara yang baik atau
buruk dan betul atau salah. Oleh yang demikian, nilai bukan sahaja merupakan
satu standard bagi barang, tetapi juga menjadi dasar atau asas dalam menerima
atau menolak sesuatu perlakuan manusia.
Ilmu pula bermaksud pengetahuan
dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain (2013:567). Oleh itu,
dapatlah dikatakan bahawa ilmu adalah satu perkara yang sangat berkaitan kerana
pemerolehan ilmu itu dan usaha kita menyebarkannya kepada orang lain dalam
bentuk pelbagai maklumat. Terdapat pelbagai jenis ilmu yang dapat diperoleh
dalam karya agung Melayu seperti ilmu firasat, ilmu pendukunan, ilmu jampi,
ilmu pengasih dan sebagainya. Mana Sikana (1996) membahagikan bidang
falsafah kepada enam nilai ilmu iaitu ilmu teologi, ilmu etika, ilmu estika,
ilmu mantik, ilmu metafizika, dan ilmu kosmologi.
Berdasarkan HMM, terdapat beberapa
nilai ilmu yang boleh dikaitkan dalam aspek ilmu antaranya ialah :
2.4.1 Ilmu Teologi
Istilah teologi berasal daripada perkataan ‘Theos’ (Yunani) yang
diertikan sebagai ‘Tuhan’ dan ‘Logos’ yang memberi maksud ‘ilmu’. Jadi, ilmu
teologi dapat diinterprestasikan sebagai ilmu tentang Tuhan atau ilmu
ketuhanan. Ilmu teologi berkisar tentang Tuhan dan hubungannya dengan manusia,
sama ada berdasarkan kebenaran wahyu ataupun penyelidikan akal murni. Ilmu
teologi berfungsi untuk memantapkan kepercayaan-kepercayaan dan keimanan bagi
menghilangkan pelbagai keraguan dari sudut Islam.
Berdasarkan HMM, terdapat ilmu teologi yang
menunjukkan unsur kepercayaan kepada Tuhan di dalam karya tersebut :
i.
Maka sabda Nabi Allah Sulaiman,
“Hai burung garuda! Demi Tuhan yang menjadikan aku, ada pun jodoh pertemuan
itu di-dalam batu atau di-dalam kayu sekali pun tiada siapa yang dapat
mencheraikan dia” (HMM :
5)
ii.
“Hai chuchu-ku, tiada apa-nya
nenek hendak berbuat di-atas chuchu-ku yang tiga berhamba ini, hanya nenek
menanti janji dengan Nabi Allah Sulaiman jua; tiada berapa lama-nya nenek
hendak kembalikan chuchu-ku kapada ayah bonda chuchu-ku jua. (HMM: 23)
iii.
“Ya Nabi Allah, hamba-mu
pohonkan ampun banyak2 di-atas nyawa badan hamba-mu daripada kesalahan
hamba-nya yang telah lalu itu; ya Nabi Allah, mohon-lah hamba-mu pada tahun,
bulan, hari ini hendak pergi keluar daripada bawah langit dan bumi ini barang
ka-mana hamba-mu bawa diri hamba-mu di-beri idzin oleh Allah di-atas hamba-mu
ini”. (HMM:
30)
iv.
Maka titah raja, “Hendak-lah
saudara-ku keempat turutkan saperti kehendak tuan Sheikh Abdullah ini, barang
kata-nya itu dengan hukum Allah dan sabda Nabi Muhammad Rasullah lagi yang
di-dalam kitab Qur’an itu jua yang diturut oleh tuan ini.”(HMM: 147)
|
2.4.2 Ilmu Etika
Teori tentang tingkah laku manusia yang dilihat dari sudut baik dan buruknya, sejauh yang dapat ditentukan akal
merupakan ilmu etika. Kata etika berasal daripada kata ethos yang bermaksud
adat kebiasaan. Etika berbeza dengan pengertian moral. Moral merupakan tindakan
manusia yang baik dan wajar, manakala etika pula lebih bersifat teori dan lebih
menyelidik, memikir dan mempertimbangkan tentang yang baik dan yang buruk.
Jadi, moral ini sebenarnya dibentuk daripada etika yang lahir hasil daripada
budaya manusia.
i.
Maka termashor-lah Raja Merong
Mahawangsa itu sudah dudok menjadi raja pada tempat itu. Maka segala dagang
senteri pun berhimpun-lah datang berniaga ke-dalam negeri itu, dengan baik
budi bahasa-nya baginda itu serta ra’ayat menchari makan pergi mari ka
negeri. (HMM :
19)
ii.
Maka segala menteri hulubalang
pun gemar-lah sangat melihat budi pekertinya serta dengan pandai mengambil
hati sekalian menteri hulubalang tambah pula di-atas segala fakir, miskin,
dagang santeri sekalian serta dengan tegor sapa siapa yang bertemu dengan dia. (HMM: 46)
iii.
Ada pun Raja Ong Maha Perita
Daria pun sangat-lah besar hati-nya hendak di-buboh chermin segala batu
kota-nya itu tetapi perangi-nya makin besar panjang makin kahar kalu-nya,
banyak sangat menganiayai akan orang, sedikit jua adil-nya. (HMM: 63)
iv.
Bermula ada-lah sa-orang orang
Seri Gunong Ledang bernama Kampar yang amat jahat-nya. (HMM: 70)
|
2.4.3 Ilmu Estetika
Ilmu yang membahaskan tentang keindahan dan kesenian disebut sebagai
estetika. John Cohn (1869-1967), seorang ahli falsafah Jerman mendefinisikan
estetika sebagai teori tentang keindahan dan seni, manakala Maz Dessoir yang
hidup pada zaman yang sama juga mengatakan bahawa lapangan estetika jauh lebih
luas daripada bidang keindahan. Ruang lingkup estetika merangkumi hal-hal yang
berkaitan dengan sedih dan lucu, yang bergaya dan yang mulia, bahkan yang buruk
atau busuk pun dapat dikaitkan dengan keindahan, keindahan yang relatif. Konsep
keindahan yang dikenali sebagai al-jamal terdapat dalam Islam.
Antara nilai ilmu estetika yang terdapat dalam HMM
adalah seperti contoh-contoh di bawah:
i.
Maka darah pun
banyak-lah tumpah ka-bumi mengalir seperti ayer deras laku-nya dan kepala pun
seperti buah masak gugor ka-bumi dan berkaparan segala senjata yang patah dan
sumbing dan rosak binasa, itu pun jadi sula dan ranjau menikamkan kaki tangan
orang yang berkelahi. (HMM: 156)
|
2.4.4 Ilmu Metafizika
Aristotle menyatakan bahawa ilmu metafizika
merupakan ilmu agama kerana beliau percaya dengan kewujudan Tuhan, dan itu
sebagai tanda alam daripada segala yang wujud. Manakala Al-Kindi pula memandang
metafizika itu sebagai falsafah yang membahaskan tentang makhluk dan alam
abstraknya. Ibnu Sina menyatakan tentang argumentasi ontology yang berkisar
tentang pemikiran tentang ilmu kejadian dan hakikatnya. Falsafah ini berbicara
tentang tiga subjek yang menjadi perbincangan iaitu Tuhan, manusia dan
benda-benda yang tidak berakal seperti pohon, air dan lain-lain.
Berdasarkan HMM, terdapat beberapa
contoh yang menunjukkan unsur ilmu metafizika, antaranya :
i.
“Tiada dapat
tuan hamba bertemu dengan penghulu shaitan dan iblis itu neschaya habis-lah
tertinggal segala amal ibadat tuan hamba kepada Allah Ta’ala di-bawakan pada
jalan yang sesat.”(HMM:
113)
ii.
Bermula Sheikh
Abdullah Yamani itu dudok-lah ia di-bawah pohon kayu itu sampai-lah waktu
rembang matahari sambil membacha Qur’an dengan perlahan2 tiada berhenti. (HMM: 114)
iii.
Maka kata
guru-nya, “Jika perlahan sa-kali pun di-ketahui-nya juga neschaya undor-lah
ia daripada kita.”(HMM:
115)
|
2.4.5 Ilmu Kosmologi
Ilmu kosmologi merupakan falsafah yang mengkaji
tentang hal-hal yang berhubung dengan alam disebut sebagai kosmologi. Alam berhubung dengan kejadiannya,
“Sesungguhnya pada ciptaan langit
dan bumi, pertukaran malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan yang
memberi manfaat kepada manusia, air hujan yang diturunkan Tuhan dari langit,
maka dihidupkan bumi yang sudah mati dan berkeliaranlah pelbagai bangsa binatang
dan perkisaran angin dan disuruh bekerja di antara langit dan bumi,
sesungguhnya semua itu menjadi bukti kebenaran untuk orang-orang yang berakal.”
(Surah al-Baqarah, ayat 164).
Antara ilmu kosmologi yang terdapat
dalam HMM ialah seperti contoh di bawah :
i.
Maka
kelihatan-lah pada mata sekalian datang tedoh redum dari sa-belah matahari
hidup itu seperti hendak menimpa atas segala kapal, kechi, bahtera. (HMM : 9)
ii.
Maka
datang-lah pula burung geroda itu dengan hebat dan garang-nya seperti tiada
berlawananlah kelakuan rupa-nya; datang dengan angin ribut, guroh, petir,
kilat sabong menyabung. (HMM : 11)
iii.
Lalu bertemu-lah
dengan tanah bumi yang baik terlalu-lah indah tempat-nya dengan tanah-nya
menjadi tiada-lah turun ka-bahtera-nya; gila dengan membuat kota, istana
dengan balai-nya yang terlalu amat besar-nya lagi dengan indah-nya. (HMM:19)
iv.
Maka ada-lah
kapada suatu hari ketika burong garuda itu pergi menchari makan tiada ia
di-pulau itu, maka turun-lah tuan puteri anak Raja China itu serta dengan
inang pengasoh-nya datang ka-tepi laut itu menchari ketam, siput di-susur
pantai itu. (HMM
: 20)
|
2.4.6 Ilmu Jampi
Jampi menurut Kamus Dewan (2010), membawa makna kata-kata tertentu yang
diucapkan untuk mendatangkan kesaktian. Jampi juga dikenali sebagai mantera.
Mana Sikana (1996) pula berpendapat bahawa jampi serapah tidak hanya sekadar
penglahiran perasaan seperti puisi. Ia ada hubungannya dengan kejiwaan dan
sistem kepercayaan. Jampi dikatakan sebagai sesuatu yang dibaca untuk memberi
kesaktian terutama pada perubatan. Pawang sebagai pembaca jampi adalah manusia
yang luar biasa dan disifatkan sebagai manusia perantaraan makhluk dengan
Khaliq atau supernatural.
Kedudukan pawang dalam hierarki kemasyarakatan
adalah jelas. Jampi mantera yang diucapkan telah mendapat tempat yang istimewa.
Jampi mempunyai unsur-unsur pemujaan, perubatan, kasih sayang, pendinding dan
berhubung dengan psikologi manusia. Biasanya pawang, dukun, bomoh atau orang
yang memakainya tidak begitu mudah memberikan jampi serapahnya kepada orang
lain. Mereka bimbang jampi serapah yang diketahui itu tidak mujarab lagi,
melainkan orang yang sudah menuntut dan orang lain tidak boleh menggunakannya.
Jika digunakan juga dia akan menerima padahnya.
Antara ilmu jampi yang terdapat
dalam HMM ialah seperti contoh di bawah :
i.
“Hao
ahlil-nujum, hendakl-lah tuan hamba lihat di dalam nujum itu ka-ma juga raja
dalam negeri itu dan siapa patut kita gantikan menjadi raja?” Maka ahli-nujum pun menyembah lalu membuka surat
nujum-nya, di-tilek satu ketika; maka ia berdatang sembah. (HMM: 82)
|
2.5 Teknik
Kepengarangan
Bidang kesusasteraan juga mementingkan nilai estetik dan
kepengarangan dalam karya agung. Kedua-dua ini memainkan peranan bagi
menghasilkan sebuah karya yang mantap serta menarik. Setiap pengarang mempunyai
ideologi masing-masing untuk menyampaikan sesuatu kepada pembaca. Hal ini
demikian kerana ideologi ini menunjukkan kelainan pengarang dengan pengarang
yang lain. Estetik merujuk juga kepada nilai estetika yang mempunyai hubungkait
dengan persoalan keindahan yang menjadi dasar karya sastera. Bagi kepengarangan
pula merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang itu semasa
berkarya (2014:96).
Berdasarkan HMM ini, mendapati bahawa hikayat ini sarat
dengan penceritaan sejarah tentang bermulanya pembukaan negeri Kedah. Hikayat
ini banyak menyelitkan kisah-kisah yang sinonim dengan negeri Kedah. Pengarang
juga menggunakan unsur bahasa sastera yang sangat tinggi namun, masih boleh
difahami oleh pembaca. Berdasarkan hikayat ini, pengarang telah menggunakan
beberapa teknik kepengarangan dalam menghasilkannya, antaranya :
2.5.1 Penggunaan Bahasa
Dalam hikayat ini, pengarang menggunakan unsur bahasa
yang menarik seperti penggunaan istilah Arab yang jelas dalam hikayat ini.
Perkara ini dapat dilihat berdasarkan ayat tersebut,
i.
Sa-bermula maka
tersebutlah-lah perkataan negeri Baghdad itu sa-lama peninggal nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wassalam. (HMM: 111)
|
2.5.2 Teknik
Pemerian
Selain itu, pengarang juga menggunakan teknik pemerian
dalam penulisan karya. Teknik ini hadir ketika pengarang melakukan penjelasan atau huraian berkaitan sesuatu idea. Teknik
berfungsi untuk memberikan pengetahuan atau maklumat kepada pendengar atau pembaca. Dalam hikayat ini, pengarang banyak
menggunakan teknik pemerian bagi menjelaskan sesuatu perkara dengan lebih
jelas. Perkara ini dapat dilihat berdasarkan pemerian tentang bermulanya
kemunculan tumbuhnya siong yang menjadi permulaan bagi cerita Raja Bersiong. Perkara dapat dibuktikan melalui penceritaan tersebut,
i.
Hatta pada suatu hari Raja Bersiong dudok di balai
rongnya sa-telah datang-lah tengah hari rembang maka Raja Bersiong pun
masok-lah ka-istana pergi mandi. Maka tatkala itu gerau yang di-dapor itu pun
tengah memotong sayor bayam dengan gopoh-nya hendak di-perbuat gulai lechek
maka terleka-lah mata-nya sedikit, maka tersayat-lah hujong jari-nya dengan
pisau. Maka pada sangkanya tiadalah keluar darah itu. (HMM: 67)
|
2.5.3 Teknik Pemujukan
Selain itu, pengarang juga menggunakan teknik pemujukan
dalam hikayat ini. Teknik ini digunakan untuk menarik perhatian seseorang sama
ada untuk ke arah kebaikan atau keburukan. Dalam hikayat ini memperlihatkan
teknik pemujukan ketika nenek burung garuda ingin mendapatkan pakaian buat
puteri Benua China. Nenek cuba memujuk puteri untuk memberitahu keberadaan
pakaian bagi persalinan puteri. Perkara ini dapat dilihat berdasarkan perkara tersebut,
i.
“Hai chuchuku, tiada apa-nya nenek hendak berbuat
di-atas chuchu-ku yang tiga berhamba ini, hanya nenek menanti janji dengan
Nabi Allah Sulaiman jua: tiada berapa lama-nya nenek hendak kembalikan chuchu-ku
kepada bonda chuchu-ku jua.Maka sekarang ini di-mana jua tempat-nya segala
pakaian chuchu-ku di-dalam istana ayah bonda chchu-ku di Benua China itu-kah
ada atau kepada tempat yang lain-kah?Hendaklah chuchu-ku katakan kapada nenek
supaya boleh nenek pergi ambil beri akan chucu-ku. (HMM: 23)
|
2.5.4 Teknik Percontohan
Pengarang juga menggunakan teknik pencontohan bagi
menjelaskan tentang sesuatu perkara. Dalam hikayat ini teknik pencontohan
sekiranya dibaca sekali imbas tidak kelihatan kerana ayat yang menunjukkan
percontohan tidak kelihatan dengan jelas. Pembaca perlu membaca dengan teliti.
Berdasarkan ayat di bawah memperlihatkan teknik pencontohan yang digunakan
dalam hikayat ini.
i.
Sa-telah sudah balai
itu maka di-nama-nya akan dia Langkasuka, kerana mengerjakan itu dengan makan
minum dan bersuka-sukaan serta dengan beberapa binatang jenis-nya daripada rusa, kijang, pelandok, napoh, sapi
dengan segala perburuan yang di-makan oleh sakalian-nya; terlalu-lah amat
kesukaan-nya serta dengan tepok tarinya...” (HMM:
19)
|
2.5.5 Teknik Analogi
Tambahan lagi, pengarang juga menggunakan teknik analogi
yang ingin menunjukkan gambaran yang berlebihan tentang sesuatu perkara.
Pengarang menggunakan teknik ini ingin menjelaskan dengan terperinci tentang
sesuatu peristiwa itu berlaku. Penggunaan teknik menggambarkan hasil karya ini
mempunyai nilai yang tinggi kerana pengarang mengertikan sesuatu perkara yang
berlaku itu lebih dasyat dan di luar jangkaan. Perkara ini dapat dilihat berdasarkan ayat di bawah.
i.
Sa-telah demikian itu
maka di-kerjakan orang lima ratus itu dengan tempek sorak-nya terlalu
ramai-nya saperti akan terchabut kota itu daripada kebanyakan tentera yang
melanggar empat penjuru kota itu. Jikalau guroh halilintar di langit sa-kali
pun tiada kedengaran lagi daripada sangat banyak azamat bunyi itu.(HMM: 76)
|
2.5.6 Unsur Mitos
Pengarang menggunakan banyak unsur mitos dalam
penceritaannya. Unsur mitos ini sebagai menghidupkan sesutau karya itu. Unsur
mitos ini dapat dilihat melalui cerita dongeng burung garuda yang kononya
tinggal berseorangan di Pulau Langkawi. Pengarang cuba menimbulkan mitos ini
supaya ia menjadi kekuatan kepada hikayat ini. Perkara ini dapat diperlihatkan
berdasarkan kenyataan tersebut,
i.
“Hai burung garuda! Demi tuhan yang menjadikan aku, ada
pun jodoh pertemuan itu di dalam batu atau di dalam kayu sekali pun tiada
siapa yang dapat mencheraikan dia.” Maka sembah burung garuda “Ya Nabi Allah,
atas pekerjaan itu atas hambamulah mencheraikan dia.”(HMM: 5)
|
2.6 Seni
Bahasa
Pengkarya-pengkarya
sastera Melayu tradisional sememangnya orang yang begitu hebat dari segi
penguasaan bahasa. Hal ini demikian kerana, mereka mampu menggunakan bahasa
yang indah dan kreatif untuk mengungkapkan sesebuah peristiwa yang telah
berlaku. Buktinya, dalam karya-karya sastera Melayu tradisional seperti dalam
karya sastera hikayat, pengarang telah menggunakan bahasa yang amat memberi
kesan kepada pembaca agar pembaca dapat menggambarkan kehebatan watak-watak
yang digambarkan dalam karya. Dalam karya sastera tradisional, pengarang
kebiasaannya menggunakan teknik-teknik seperti teknik metafora, teknik
hiperbola, dan teknik simile, untuk menimbulkan rasa kagum pembaca terhadap
karya yang mereka baca.
Berdasarkan
hikayat yang kami kaji iaitu HMM iaitu hikayat yang berkaitan dengan negeri Kedah yang meceritakan asal
usul Merong Mahawangsa dan pengasas kepada negeri Kedah, pengkaji telah
menerapkan pelbagai aspek seni bahasa dalam hikayat ini. Dalam tugasan ini, kami
hanya akan memuatkan tiga sahaja teknik seni bahasa iaitu teknik metafora,
teknik hiperbola, dan juga teknik simile.
2.6.1 Teknik Metafora
Perkataan
metafora merupakan sebuah perkataan yang berasal daripada bahasa Yunani
iaitu hasil daripada gabungan dua buah
perkataan iaitu kata ‘meta’ dan ‘pherein’. Kata ‘meta’ membawa maksud
memindahkan, manakala kata ‘pherein’ pula bermaksud membawa. Nik Hassan Basri
(2005) mengatakan sifat gaya bahasa
perbandingan metafora adalah mengandungi satu perkataan yang bersifat konkrit
dan satu perkataan pula yang bersifat abstrak. Gaya bahasa perbandingan
metafora membandingkan sesuatu secara tidak terus. Gaya bahasa metafora
merupakan gaya bahasa yang paling ringkas, padat, dan teratur. Boleh
disimpulkan bahawa metafora merupakan pemakaian kata-kata untuk mengungkapkan
makna yang berlainan daripada makna asalnya. Selain itu, gaya bahasa metafora
boleh juga diertikan sebagai kiasan. Berikut merupakan contoh penggunaan
metafora yang terdapat dalam HMM;
i.
Maka di-dalam negeri Kedah ini pun jangan sa-kali2 anak-ku suroh
tinggalkan kerana zaman ini banyak sangat bumi yang hampa yang tiada
orang diam diami… (HMM: 43)
ii.
Sa-telah sudah siap maka tunggul panji2 pun berkibaran-lah serta
disuroh-nya pula gendang perang menaikkan berani hati yang takut. (HMM: 75)
iii.
Maka Raja itu ka-negeri Kelinggi pun tiada ia tundok dan ka-Benua Siam
pun ia tiada di-ta’alok kerana hati-nya keras hingga ia dudok
menghimpunkan ra’ayat-nya daripada bangsa Semang dan Wila dan ra’ayat bukit
dan sa-bagai-nya di-gelar-nya nama penghulu yang besar2-nya di-suroh-nya
dudok berkeliling tasek Ayer Tawar itu…(HMM: 88)
iv.
…sama ekor pun bersimbat-lah ber-karang membicharakan bisa
senjata-nya. (HMM: 94)
|
2.6.2 Teknik
Hiperbola
Hiperbola
merupakan sebuah teknik kepengarangan yang memberi gambaran yang
berlebih-lebihan terhadap sesuatu yang diperkatakan. Tujuan penggunaan teknik
hiperbola adalah untuk menarik perhatian pembaca untuk terus membaca karyanya.
Hiperbola tidak mementingkan ketepatan gambaran. Penggunaan teknik hiperbola
bukanlah untuk menarik perhatian pembaca untuk mempercayai kata-kata pengarang,
tetapi sekadar untuk memastikan cerita tersebut dapat difahami oleh pembaca.
Hiperbola
ialah perkataan yang berasal daripada bahasa Yunani. Kata majmuk ini dibina
melalui gabungan perkataan ‘hyper’ yang bermaksud melebihi dan ‘ballien’
bererti luahkan atau keluarkan. Jadi maksud hiperbola ialah pembaziran atau
suatu cara yang melebih-lebihkan semata-mata untuk mencapai kesan tertentu,
iaitu suatu gaya bahasa yag mengandungi kebenaran yang diperbesar-besar.
Hiperbola
merupakan salah satu daripada kelompok gaya bahasa pertentangan ialah sejenis
gaya bahasa yang mengandungi kenyataan tentang sesuatu perkara secara
berlebih-lebihan atau secara melampau waima daripada segi jumlahnya, ukuran
atau sifatnya. Tujuan penggunaan teknik hiperbola adalah untuk memberi
penekanan kepada maksud terhadap sesuatu perkara demi memperhebat, meningkatkan
kesan dan pengaruhnya (Nik Hassan Basri Nik Ab.Kadir, 2005).
Corbett dan
Connors, 1999 (Abu Hassan Abdullah, 2013: 87) hiperbola ialah penggunaan
istilah yang membesar-besarkan dengan tujuan memberi penekanan atau kesan
memperhebat. Menurut Lanham, 1968 (Abu
Hassan Abdullah, 2013: 87), hiperbola atau superlatio bermaksud menyatakan
sesuatu dengan cara berlebih-lebihan. Penggunaan gaya bahasa hiperbola
sememangnya banyak dalam HMM dan berikut merupakan contoh penggunaan gaya bahasa
hiperbola dalam HMM;
i.
… sekarang ini ia hendak meminang anak Raja Benua China kerana negeri
kedua itu terlalu-lah jauh-nya; sa-buah negeri itu sa-belah matahari naik
dan sa-buah negeri di sa-belah matahari mati. (HMM: 4)
ii.
…Sa-telah itu maka burong garuda itu pun terbang-lah naik ka-udara
sampai pergi mengaras awan udara, berasap-lah kelihatan dunia ini. (HMM: 4)
iii.
Maka Raja Merong Mahawangsa pun menarek busar anak panah-nya yang
bernama Ayun2an itu ka-udara, bergemuroh-lah bunyi-nya saperti halilintar
mem-belah, maka segera di-tepiskan dengan sayap-nya tiada kena. (HMM: 10)
iv.
Demi di-tarek-nya busar-nya lalu di-panahkan-nya ka-udara bergemuroh
saperti taufan bunyi-nya di-udara itu; sa-ketika lagi datang-lah suatu
gunong dari udara menahani daripada angin ribut taufan yang datang
daripada burong garuda itu. (HMM: 10 - 11)
v.
Maka datang-lah pula burong garuda itu dengan hebat dan garang-nya
saperti tiada berlawan-lah kelakuan rupa-nya; datang dengan angin ribut,
guroh, petir, kilat sabong menyabong. (HMM: 11)
vi.
Lalu ia segera naik ke-atas beranda itu serta memegang panah-nya yang
ber-nama Pusar Sempani Gembira. Anak panah itu merah menyala2 apu hujong-nya.
Kata-nya, “Hai Pusar Sempani Gembira, pergilah engkau lawan burong garuda
itu.” Maka segera-lah di-tarek-nya busar panah itu lalu di-buboh anak panah,
di-panah-kan naik ka-udara bergemuroh bunyi-nya saperti taufan. sa-ketika
keluar-lah kelam-kabut, datang-lah hantu shaitan di-dalam kelam-kabut itu
menyakiti burong garuda itu. (HMM: 13)
vii.
…di-panahkan naik ka-udara bergempita gemuroh bahana-nya
di-dalam laut itu. Sa-ketika datang-lah burong jentayu menghambat
burong garuda. (HMM: 14)
viii.
Maka lebu duli pun ber-bangkit-lah ka-udara siang chuacha menjadi
kelam-kabut. (HMM: 94)
ix.
Maka banyak-lah kaum gergasi itu mati, bertimbun2 bangkai-nya; darah
pun banyak-lah tumpah ka-bumi saperti ayer sebak laku-nya. (HMM: 96)
|
2.6.3 Teknik Simile
Simile pula ialah perumpamaan. Simile bermaksud
menggunakan kata-kata perbandingan dan kata-kata ini bersifat eksplisit.
Kata-kata perbandingan tersebut ialah seperti bak, laksana, bagai, ibarat,
tamsil, dan umpama. Teknik simile digunakan untuk menyamakan sesuatu objek atau
perkara dengan perkara yang lain dengan menggunakan kata-kata perbanding.
(Rachmat Djoko Pradopo, 1993: 62). Selain menggunakan teknik metafora dan
hiperbola dalam penceritaan hikayat ini, pengarang juga menggunakan teknik
simile. Berikut merupakan gaya bahasa simile yang terdapat dalam HMM;
i.
… sa-telah sampai ka-pulau Langkapuri itu lalu di-bawa turun kerana sudah
ada tempat-nya saperti rupa sa-buah mahligai, tempat itu-lah
di-tarohkan-nya tuan puteri itu tiga dengan sahaya-nya serta di-chari-nya
makanan di-hantarkan kapada tuan puteri itu… (HMM: 6)
ii.
… ada pun pelayaran angkatan anak Raja Rum hndak pergi kahwin ka-benua
China itu ada-lah saperti burong terbang dan tiang-nya saperti batang
pepara laku-nya… (HMM: 8 - 9)
iii.
… barang di-mana berlaboh dan berhenti itu saperti pulau yang besar
serta dengan segala bunyi2an pun di-palu orang-lah terlalu adzmat bunyi-nya saperti
akan terangkat-lah lautan itu. (HMM: 9)
iv.
Demi di-tarek-nya busar-nya lalu di-panahkan-nya ka-udara bergemuroh saperti
taufan bunyi-nya di-udara itu; sa-ketika lagi datang-lah suatu gunong dari
udara menahani daripada angin ribut taufan yang datang daripada burong garuda
itu. (HMM: 10 - 11)
v.
Maka sorak tempek pun terlalu-lah adzmat tambahan dengan bunyi bedil
meriam pun saperti berteh… (HMM: 12)
vi.
…burong garuda itu terbang melayangkan diri-nya saperti angin tofan
yang besar bunyi-nya dan suara-nya saperti guroh dan halilintar
membelah… (HMM: 12)
vii.
… Sa-telah dapat sudah peti itu maka ia pun terbang-lah kembali
ka-atas udara saperti angin yang maha tangkas menuju ka-pulau
Langkapuri itu. (HMM:
24)
viii.
Demi di-lihat oleh ular itu makin banyak datang itu maka ia pun
segera-lah menjadikan diri-nya sa-ekor harimau garang terong kasau rupa-nya
dengan besar panjang-nya, lalu bertempek dengan bergemuroh bunyi-nya bagaikan
kiamat suara-nya itu tiada sangka bunyi lagi dengan suara manusia. (HMM: 72)
ix.
Demi di-dengar segala orang kata penghulu-nya yang demikian maka dengan
segera-lah di-perbuat sigai dan tangga hendak naik ka-atas kota itu dengan
sorak tempek tiada-lah sangka bunyi lagi gemuroh-nya dan yang di-dalam kota
itu pun ramai di-lawan juga; di-tolak-nya mana yang lepas ka-atas kota itu
pun gugor-lah saperti buah masak luroh daripada tangkai-nya, saperti budak bermain laku-nya. (HMM: 76)
x.
Demi di-dengar oleh Raja Kelana Hitam maka naik marah-lah ia, muka-nya
pun merah saperti bunga raya serta titah-nya,… (HMM: 92)
xi.
Maka Maharaja Jakjakuja Raja jadi ekor-nya. Sa-telah sudah mengikat perang maka lalu
sama tampil berperang, laksana kala terapit beramok2an…(HMM: 94)
|
2.6.4 Bahasa
Dalam sesebuah karya, bahasa amat memainkan peranan yang
penting dalam memastikan teknik penceritaan dapat disampaikan dengan berkesan.
Selain itu, bahasa yang digunakan oleh pengarang dalam sesebuah cerita juga menunjukkan
zaman yang sedang dilalui oleh sesebuah kerajaan. Contohnya, sekiranya dalam
Hikayat Hang Tuah dapat dilihat dengan jelas penggunaan bahasa Melayu dan
bahasa sanskrit kerana mungkin pada waktu tersebut, agama Islam belum lagi
dianuti secara menyeluruh. Kenyataan ini disokong oleh Kassim Ahmad yang
menyatakan bahawa karya Hikayat Hang Tuah lebih bersifat alam Melayu dan
bersahaja dan belum dipengaruhi oleh bahasa Arab. Perkara ini amat jelas dengan
HMM yang begitu jelas sifat kearabannya. Berikut merupakan contoh perkataan
dalam bahasa arab yang terdapat dalam HMM;
i.
Maka barang
siapa membacha dia jangan-lah di-bicharakan lagi, terlalu amat sempurna
bichara-nya; kerana hikayat ini tahu-lah kami akan perkataan kerana sabda
Nabi Sallalallahu ‘alaihi-wassalam, “Tafakkaru fi zatulahi”, ya’ani
bicharakan oleh mu pada segala kebesaran Allah, jangan kamu fikirkan pada zat
Allah. (HMM: 2)
ii.
Sa-bermula
maka tersebut-lah perkataan negeri Baghdad itu sa-lama peninggal nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasalam, antara lima tahun Nabi
Allah wafat di negeri madinah itu, maka banyak-lah segala aulia dan
keramat dengan shari’at Nabi Muhammad Rasulullah di dalam isi negeri
Baghdad itu. (HMM: 111)
iii.
...ia-itu-lah
di-namakan Qur’an dengan di-takuti pula oleh segala shaitan iblis
dengan sebab kebenaran-nya... (HMM: 111)
iv.
...di-buangkan
oleh segala malaikat ka-laut yang bernama kalzum dengan sebab hendak
menetapkan shari’at Nabi Muhammad Rasul-Allah dengan keramat kitab
Quran dan hendak menentukan i’tikad yang sa-benar-nya yang bernama
ugama Islam wa-rahamtul-ilahi wa barakatuh. (HMM: 112)
v.
Maka
penghulu shaitan itu pun berjalan-lah pula dengan tuan Sheikh Abdullah pergi
pada suatu negeri maka bertemu-lah dengan orang fakir meminta sedekah
lima orang. (HMM: 121)
|
3.0 Kesimpulan
Penulis
HMM menjadikan konsep pensejarahan Melayu tradisi bagi memainkan peranan dalam
menulis sebuah karya sastera yang bersejarah. Hal ini kerana, sejarah Melayu
tradisional sendiri memberikan pelbagai gambaran dan suasana dalam menceritakan
tentang kehidupan dan sistem tamadun pada zaman dahulu dan pegangan masyarakat
pada ketika itu. Secara mudahnya, kebanyakan pembelajaran pada masa tersebut
adalah berpandukan kepada semua sastera istana yang diperturunkan dan diajarkan
kepada rakyat biasa. Segala nilai murni dan cara hidup, pendidikan agama, diberikan
melalui pembelajaran dan karya – karya daripada istana, begitu juga dengan
hiburan pada masa tersebut. Mitos dan lagenda yang disisipkan dalam hikayat ini
menjadi suatu gambaran kepada kuatnya kepercayaan animisme masyarakat
terdahulu, yang diketahui lebih awal mengenal agama Hindu sebelum datangnya
agama Islam.
Hingga ke hari
ini, karya ini mampu menyampaikan mesej tersendiri dan boleh menjadi suatu
bahan kajian kepada ketamadunan melalui pensejarahan Melayu tradisional dahulu.
Jika dilihat, sungguhpun pada ketika itu, tiada lagi pemodenan, namun begitu, sistem
istana, kesultanan, kerajaan, agama, adat dan kehakiman sangat tersusun dan
lancar, begitu juga dengan hubungan diplomatik antara dua negeri iaitu Kedah
dan Siam yang dikatakan sangat baik pada ketika itu. Justeru, jelas menunjukkan
bahawa, karya sastera lama ini sebenarnya memiliki nilai estetikanya yang
tersendiri dan mampu merangkumkan segala tatacara hidup bermasyarakat,
pembelajaran berkenaan keagamaan, kerajaan dan nilai murni hanya melalui sebuah
hikayat yang tidak diketahui penulisnya namun boleh memberikan pelajaran kepada
pembacanya hingga ke hari ini.
No comments:
Post a Comment