NOVEL JUARA

                     

   1.0   Pengenalan

Novel Juara karya S. Othman (1976), adalah antara novel yang membangkitkan isu politik dan dianalogikan dalam perlawanan laga lembu. Menurut Bwpian (2010), dalam S. Othman blogspot yang diperoleh pada April 25, 2015 daripada http://bwpian.blogspot.com/2010_10_01_archive.html,  Juara bermaksud seorang "pembasuh" laga lembu yang mana menjadi suatu permainan yang diminati oleh masyarakat Siam pada masa itu. Kisah novel ini lebih berlatar belakangkan kehidupan masyarakat di negeri Kelantan dan gaya hidup yang diwujudkan serta unsur politik yang dimasukkan dalam novel ini. Setiap novel yang dihasilkan oleh S. Othman mempunyai pemikirannya tersendiri. Setiap daripadanya membawa keunikannya yang tidak terdapat dalam mana-mana novel lain. Kemunculan novel ini sememangnya telah mengangkat namanya dalam dunia kesusasteraan. Dalam novel ini jelas memperlihatkan pemikiran mengenai politik dan perjuangan orang Melayu. Pemikiran itu tertera dengan jelas dalam novel Juara ini sekali gus novel ini menjadi refleksi politik Melayu pada masa itu. Hal ini berikutan dengan situasi yang berlaku pada masa itu iaitu terdapatnya pergolakan politik di negara ini.

Penulisnya iaitu, S. Othman Kelantan atau nama sebenarnya Syed Othman bin Syed Omar (al-Yahya) dilahirkan pada 13 November 1938, di Tebing Tinggi, Kemumin, Kota Bharu, Kelantan. S. Othman Kelantan pulang ke rahmatullah pada jam 12.05 tengah malam tadi di Hospital Serdang.  Sasterawan Negara yang ke-9, S. Othman Kelantan, 69,meninggal disebabkan serangan sakit jantung, paru-paru berair dan tekanan darah rendah. Khabarnya, akan dikebumikan tanah perkuburan di Seksyen 3 Tambahan, Bandar Baru Bangi.

Menurut  Bwpian (2010) dalam S. Othman blogspot yang diperoleh pada April 25, 2015 daripada http://bwpian.blogspot.com/2010_10_01_archive.html S. Othman Kelantan menulis puisi, cerpen, novel, serta esei/kritikan. Dalam bidang cerpen, S. Othman Kelantan telah berhasil membentuk namanya sebagai cerpenis yang berjaya sesudah melahirkan sebuah cerpen bertajuk “Pahlawan Lembu” yang hingga kini cukup popular di kalangan peminat cerpen tanah air.  Tidak terduga oleh kita bahawa S. Othman yang pada satu ketika dahulu amat gemar mengutarakan kisah-kisah detektif dan ala cowboy itu, akhirnya meneroka ke daerah persoalan yang lebih besar mencakupi soal-soal kemasyarakatan, politik, agama, dan falsafah.

S. Othman Kelantan juga telah mengkritik keras pelaksanaan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris oleh pihak kerajaan pada ketika itu. "Beliau seorang yang tidak pernah merahsiakan pandangan beliau mengenai sikap kerajaan terhadap bahasa Melayu dan sastera," katanya. Tambahnya, selain Shahnon Ahmad, arwah adalah penulis yang terawal terlibat dengan penulisan novel yang menonjolkan imej keislaman menerusi novel beliau berjudul 'ustaz'.  

1.1Sinopsis Novel Juara

Novel Juara (1976) karya S. Othman adalah novel yang berkisar tentang seorang lelaki yang bernama Mamat dan anak - anak buahnya yang terdiri daripada Mat San, Jal, Seli dan Salim yang kematian rakan seperjuangan mereka iaitu Abang Lazim, ayah kepada Sani dan Salim. Yang telah dibunuh dan ditembak selepas mereka menjuarai satu pertandingan laga lembu. Abang Lazim di bunuh oleh Pak Isa, Dollah Munduk dan beberapa konconya yang lain kerana hasad dengki dan cemburu akan kehebatan lembu Abang Lazim. Lembu Abang Lazim dipanggil dengan nama Calet. Mereka begitu tidak puas hati kerana lembu mereka iaitu Langsat telah dikalahkan oleh Calet.  Novel ini berlatarkan kehidupan di negeri Siam yang tempatnya bersempadan dengan Kelantan. Dalam cerita ini juga, Mamat merupakan seorang ahli politik yang telah pun meletakkan jawatan setelah gagal dalam dua kali pilihan raya yang berlangsung di kawasan itu dan beliau juga adalah tulang belakang kepada kemerdekaan Tanah Melayu sewaktu itu. Perletakan jawatan yang dilakukan oleh Mamat adalah disebabkan oleh jiwanya yang merasakan bahawa khidmatnya tidak lagi diperlukan olehh rakyat atau masyarakat setempat dan juga beberapa faktor lain seperti saingan hebat daripada parti lain.

Berdasarkan cerita ini, terdapat suatu persamaan antara kehidupan Mamat dengan perjuangannya dalam bidang politik. Mamat yang juga terlibat dalam laga lembu dan juga sering memenangi perlawanan tersebut. Menang dan kalah itu sudah dianggap sebagai perkara yang biasa sama seperti ketika dirinya menghadapi pilihan raya. Laga lembu adalah salah satu aktiviti yang melibatkan pelaburan wang yang banyak dan dikategorikan sebagai berjudi, iaitu, jika lembu tersebut menang dalam pertandingan, semua wang pertaruhan akan menjadi milik pemenang. Mamat mendekati perlawanan laga lembu setelah berlakunya kekalahan dalam pilihan raya di Kelantan. Mamat banyak menerima ilmu laga lembu daripada Abang Lazim. Beliau memilih untuk berpindah ke Siam untuk lebih fokus dalam perlawanan laga lembu tersebut. Kelebihan Mamat yang boleh menilai dan memilih lembu yang terbaik untuk perlawanan amatlah disegani oleh golongan yang gemarkan perlawanan laga lembu ini apatah lagi anak buahnya sendiri. Kehidupan Mamat pada ketika itu hanyalah berlegar di kawasan bong dan laga lembu. Setelah kematian Calet yang ditembak oleh Pak Isa dan konco – konconya, Mamat telah melatih Aral iaitu seekor lembu muda yang tidak pernah memasuki perlawanan laga lembu ini. Aral dilatih dengan baik dan sering beroleh kemenangan dan menjadi juara dalam setiap perlawanan. Namun begitu kematian Dollah Munduk telah menyebabkan Mamat disoal siasat dan ianya membantutkan pencarian Pak Isa yang pernah membunuh Abang Lazim setahun yang lalu.

Setahun selepas Mamat disoal siasat berkaitan kes kematian Dollah Munduk, Aral kian menjadi semakin terkenal. Aral pernah berlawan dengan seekor lembu dari Pulau Lonel. Lembu itu sebenarnya adalah milik Pak Isa yang dicari Mamat selama ini. Tanduk lembu tersebut telah disaluti dengan besi agar ianya lebih tajam dan dibuat semata – mata untuk membunuh Aral. Ketika itu, bukan sahaja lembu yang berentap di dalam ruang laga lembu, malah ianya melibatkan pertarungan hebat antara Mamat dan juga Pak Isa. Dendam mereka yang tidak berbalas iaitu berkenaan kekalahan Pak Isa sutu ketika dahulu dan kemarahan Mamat atas kematian Abang Lazim yang dibunuh oleh Pak Isa. Akhirnya, Pak Isa mati ditembak oleh Mamat dihadapan penyokong perlawanan laga lembu tersebut.

1.2       Rungkaian unsur Politik dalam novel Juara (1976)

Menurut Hashim Ismail (2007) dalam artikel Sejarah Penulisan Novel di Malaysia : Isu dan Cabaran menyatakan bahawa, S. Othman Kelantan melekat dengan imej "Jogho" atau Juara yang mempunyai ciri tersendiri terhadap imej politik dan simbol perlagaan lembu. Walaupun berhasil menulis puluhan novel lain tetapi identiti S. Othman Kelantan dilihat dominan dengan novel Juara.

Novel ini menurut Abdul Basir Awang (2013) dalam kajian Membongkar Rahsia Pendidikan Islam menjelaskan novel Juara karya S. Othman ini menceritakan tentang perkaitan antara hasrat untuk berkuasa, untuk diterima masyarakat dalam memenuhi kepentingan diri dan menjadikan timbulnya keegoan dalam diri dengan pelbagai cara untuk mendapatkan power dan glory. S. Othman menyatakan bahawa, “gelanggang politik dengan gelanggang lembu tidak jauh bezanya dalam praktik. Lembu itu pun sama dengan politik. Sama – sama diperjudikan. Kalau lembu kalah, orangnya pun kalah. Kalau politik kalah, orangnya pun kalah. Politik itu lembu. Dan lembu itu politik,”

Menurut Kemala (2008) (dalam Nooraini Abdul Aziz (2008) dalam blog Artikel Sastera yang diperoleh pada April 25, 2015 daripada http://noorainiabdulaziz.weebly.com/artikel-artikel-sastera.html) melalui artikel  Abdul Samad Said, Shahnon Ahmad dan Arena Wati: Ketegaran Cerita Pendek dan Novel Melayu Malaysia menyatakan S.Othman mendalami iklim sosiopolitik dan ekonomi di negeri Kelantan. Juara, dan beberapa novel lain seperti Angin Timur Laut dan Kota Baru memberikan wawasan tentang kehidupan di negeri Melayu yang masih mempertahankan nilai-nilai tradisi dan kesenian dan maruah yang dipandang amat sensitif. Harga diri adalah sesuatu yang dipandang tinggi. Tanpa mempertahankannya apabila tercabar, individu itu tidak bererti.

U-Wei Haji Shaari juga telah mengadaptasikan novel Juara ini dalam bentuk filem. Novel Juara (1976) ini  telah ditukar namanya kepada Jogho ketika diangkat ke layar perak. Berdasarkan Bwpian (2010) Filem Jogho yang pada april 25, 2015 daripada http://bwpian.blogspot.com/2010_10_01_archive.html filem ini menceritakan konflik yang berlaku antara "jogho-jogho" lembu sehingga menimbulkan ketidakpuashati sampai ada yang sanggup berbunuhan. Menurut Hashim Awang (2013) dalam Tokoh dan Pendekatan Kritikan Sastera Bahagian 1 diperoleh pada April 25, 2015 daripada menjelaskan http://mimbarkata.blogspot.com/2013/05/tokoh-dan-pendekatan-kritikan-sastera.html dalam pembicaraan terhadap novel Juara karya S Othman Kelantan, Hashim Awang memilih penumpuannya terhadap cerita terutamanya hubung kait watak-watak penting dengan tindak tanduk mereka. Dalam Juara Hashim Awang melihat wujudnya unsur pemenuh keinginan. Peristiwa perlagaan lembu dalam novel ini memperlihatkan unsur simbolik terhadap watak Mamat. Mamat terpaksa mengalah kepada kehendak idnya untuk menjadi juara politik sebaliknya menjadi juara lembu. Hashim Awang juga menjelaskan bahawa novel Juara menjadi pemenuh keinginan penulisnya S Othman Kelantan untuk menjadi tokoh politik.

Shafie Abu Bakar (2014) dalam artikel Mempertaruhkan Kajang, Memperjudikan Masa Depan : Siapa Juara? Perspektif Sastera menjelaskan bahawa novel Juara (1976) adalah antara novel-novel S. Othman Kelantan, seorang Novelis dan Sasterawan Negara. Novel ini mengambil tema dari politik pilihanraya yang diolah secara satira. Unsur satira ini menjadi kegemaran S. Othman di dalam menulis novel-novel dan juga cerpennya – Contoh Pahlawan Lembu – juga cerpen bersifat satira politik. Bahkan kajian peringkat Ph. D.nya juga mengenai satira (Penulis bersama Prof. Dr. Wan Hashim Pengarah ATMA, UKM menjadi Penyelia bersama).

2.0       Ciri-ciri Khusus

Berdasarkan Novel Juara ini, beberapa ciri-ciri khusus yang ada pada karya tersebut telah dikaji, meliputi aspek isi dan mesej yang ingin disampaikan, nilai budaya, pandangan hidup, nilai ilmu, teknik kepengarangan dan seni bahasa.

2.1       Isi dan Mesej yang Ingin Disampaikan

Isi dan mesej merupakan perkara utama yang ingin disampaikan di dalam sesebuah karya. Bagi memastikan jalan cerita sesebuah novel bermakna, penulis akan memasukkan isi dan mesej yang berguna kepada pembaca. Lazimnya, isi dan mesej inilah yang memacu pengembaraan penulis untuk digambarkan atas kertas. Keupayaan S. Othman Kelantan memasukkan isi-isi yang berkaitan tentang kehidupan masyarakat menunjukkan bahawa Sasterawan Negara ini patuh dan setia akan tanah tumpah darahnya. Dalam novel Juara karya S. Othman Kelantan, terdapat tiga isi dan mesej yang telah dikenal pasti iaitu kehidupan berpolitik, budaya laga lembu, sikap membalas dendam dan kasih sayang terhadap keluarga.

2.1.1    Kehidupan Berpolitik

Kehidupan berpolitik sememangnya satu mesej yang ingin disampaikan oleh penulis melalui garapannya dalam novel Juara. Melalui novel ini, watak Mamat dibangunkan untuk menunjukkan situasi politik khususnya di Kelantan selepas kemerdekaan. Walaupun, keadaan politik ini tidak diceritakan secara mendalam seperti budaya laga lembu, namun isu politik yang digarap oleh penulis sangat menarik untuk ditelusuri.

          Dalam novel ini diceritakan bahawa, Mamat bersama sahabatnya iaitu Yahya Hassan, Mahmud Larin dan lain-lain berusaha menuntut untuk diadakan pilihan raya daripada pihak British. Hal ini kerana, pilihan raya adalah bukti rakyat inginkan kemerdekaan. Berbagai usaha dilakukan sehinggalah perhimpunan dan perarakan menuntut diadakan pilihan raya di Istana Balai Besar. Walaupun Mamat seakan-akan dilarang oleh isterinya untuk tidak terlibat dalam usaha tersebut, namun jiwa perjuangannya tetap berkobar-kobar. Akhirnya usaha untuk diadakan pilihan raya yang pertama telah berjaya. Pihak British bersetuju untuk menjalankan pilihan raya.

        Pada peringkat awal, Mamat tidak menjadi calon sebaliknya Mahmud Larin, Cikgu Abdul Kudus dan Yahya Hasan bertanding malah telah menang. Mamat tetap berbangga atas kejayaan rakan-rakannya itu. Mereka ini juga telah dipilih untuk mewakili Kelantan ke Melaka untuk menyaksikan perisytiharan tarikh kemerdekaan Tanah Melayu. Perjuangan mereka ini ternyata tidak sia-sia.
           
           Ternyata, dunia politik bukanlah dunia yang mudah untuk ditemp0uh dan dirempuh. Buktinya, pada pilihan raya yang pertama selepas kemerdekaan, Mamat telah dipilih menjadi calon partinya iaitu Parti Persatuan Melayu. Tugas ini bukannya ringan memandangkan rakyat mula marah kepada Parti Persatuan Melayu kerana rakan-rakannya suka memilih anak-anak buah mereka untuk jawatan-jawatan tertentu. Sikap ini telah dijadikan modal oleh Parti Perpaduan Islam untuk menjatuhkan mereka. Kesemua mereka kalah dalam pilihan raya kali ini dan hanya beberapa kerusi sahaja dapat dimenangi oleh parti tersebut.

          Selepas itu, wujud perebutan jawatan dalam parti. Walaupun, Mamat kekal pada jawatankuasa namun Abdul Kudus, Mahmud Larin dan Yahya Hassan masuk ke peringkat pegawai. Setahun sebelum pilihan raya, semua jawatan Mamat digugurkan namun namanya sekali lagi dicalonkan oleh Pusat Parti. Kali ini, Mamat akan dicalonkan ditempatnya sendiri iaitu Kelantan Hilir. Segalanya dirancang baik. Keadaan sebelum ini kacau menjadi tenang. Mamat bekerja keras sehingga menjual tanahnya untuk belanja pilihan raya. Dari satu tempat ke satu tempat dia berkempen. Namun, apabila keputusan diumumkan, Mamat sekali lagi kecundang. Dia berjanji ini adalah pilihan raya yang terakhirnya. Mereka sekeluarga telah berpindang ke Bangnara, Thailand untuk menjalankan kehidupan yang baharu di sana.

              Walaupun isu tentang politik ini tidak disentuh dengan banyak dalam novel Juara ini, namun penulis mampu menunjukkan kepada pembaca bahawa dunia politik bukanlah satu dunia yang mudah. Cabaran dalam bidang politik ini cukup getir. Keikhlasan dalam berpolitik untuk memperjuangkan sesuatu perlulah kukuh, barulah kepercayaan akan diberikan sepenuhnya oleh rakyat.

2.1.2    Budaya Laga Lembu

Kegiatan laga lembu dianggap sebagai sebuah kegiatan judi. Laga lembu merupakan satu pertandingan lawan antara dua ekor lembu dalam bong iaitu tempat lembu dilagakan. Lembu yang dapat mengalahkan lawan iaitu membunuh lawan atau dapat bertahan lebih lama berbanding lawan akan dikira sebagai pemenang. Dalam perlawanan ini, terdapat sejumlah wang yang dipertaruhkan oleh peserta.

      Novel Juara membawa pembaca untuk menyelusuri kehidupan masyarakat di Bangnara, Thailand. Di sini, budaya melaga lembu masih diamalkan. Bahkan, tiada undang-undang yang menegah perbuatan tersebut. Malahan, aktiviti melaga lembu ini boleh mendatangkan pendapatan yang lumayan kepada pemilik lembu laga yang menang.

        Dalam novel ini telah diceritakan bahawa, watak Abang Lazim orang yang begitu handal dalam soal laga lembu. Begitu juga Mamat. Ketika Calet iaitu lembu kepada Abang Lazim dipertandingkan, Mamat telah menjadi juara. Calet akan dilagakan dengan lembu Pak Isa yang bernama Langsat. Dalam pertandingan ini, mamat telah menggunakan tipu helah bagi memenangkan Calet. Akhirnya, dengan wang pertaruhan sebanyak 200 ribu bath, Langsat telah berjaya dikalahkan. Perkara ini telah membuatkan Pak Isa dan konco-konconya termasuk Dolah Munduk tidak berpuas hati dan akhirnya telah menembak Abang Lazim dan Calet.

       Namun, minat Mamat terhadap laga lembu tidak terhenti di situ. Mamat dan konco-konconya iaitu Jali, Sani, Semail dan Mat San masih memiliki lembu yang masih muda yang dinamakan Aral. Aral adalah lembu pemberian Dolah Munduk. Walaupun, Mamat pernah dicederakan oleh Aral atas perbuatan kianat Dolah Munduk, dia masih gigih untuk melatih aral serta yakin bahawa Aral akan menjadi seekor Calet yang baharu. Akhirnya, suatu hari Aral telah di bawa ke Bandar Bangnara untuk dilagakan buat kali pertama. Dalam perlawanan itu Aral telah dilagakan dengan lembu yang bernama Nibung. Tanduk Aral telah menujah-nujah leher Nibung sehinggakan lembu itu rebah. Aral menang.

2.1.3    Sikap Membalas Dendam

Dalam novel Juara ini, diceritakan tentang kebangkitan Mamat dan anak buahnya untuk menuntut bela atas kematian Abang Lazim dan Calet. Bermula dengan usaha mencari Pak Isa dan Dolah Munduk di sekitar selatan Siam hinggalah ke Kelantan. Mamat juga telah mengupah Jaafar Beruang untuk mencari Pak Isa di Kelantan namun tidak berjumpa. Dendam mereka makin membara setelah mengetahui Dolah Munduk telah mengupah orang untuk memasukkan arak yang bercampur tuba dalam bekas minuman Aral sehingga menyebabkan Aral menjadi gila. Keadaan itu telah menyebabkan Mamat telah cedera parah setelah ditanduk oleh Aral.

           Ketika buat pertama kalinya Aral akan dilagakan, kelibat Dolah Munduk telah dikesan. Hal ini, telah menyebabkan dendam mereka makin membara. Walaupun begitu, mereka perlu bersabar terlebih dahulu kerana terpaksa menunggu Aral habis dilagakan. Beberapa taktik di atur agar mereka dapat membalas dendam kepada Dolah Munduk. Setelah habis pertandingan, Aral telah dibawa pulang oleh Salim dan pengikutnya manakala Jali, Sani dan Mat San tidak ikut pulang. Sebaliknya mereka merancang untuk membunuh Dolah Munduk. Ketika Dolah Munduk masuk ke sebuah warung, mereka telah menunggu di satu tempat dengan bersembunyi. Setelah sekian lama menunggu, akhirnya Dolah Munduk dan seorang rakannya telah keluar daripada warung. Tidak beberapa lama kemudian bermulalah pergaduahan antara mereka semua. Kawan kepada Dolah Munduk dapat melarikan diri manakala Dolah Munduk terus mati di situ setelah dihiris dan ditikam oleh mereka. Namun, Pak Isa masih selamat. Kejadian itu telah menyebabkan mereka menyembunyikan diri bagi memastikan bagi mereka tidak ditangkap oleh serdadu atau pihak bertanggungjawab.

            Setelah beberapa lama, usaha mencari musuh mereka itu menemui jalan buntu, Pak Isa muncul ketika Mamat dan anak-anak buahnya berada di bong ketika melagakan Aral. Aral sebenarnya akan dilagakan dengan lembu Pak Isa. Ketika itu, Mamat mengetahui bahawa lembu yang akan menjadi lawan Aral, tanduknya tidak asli iaitu diperbuat daripada besi. Oleh itu, Mamat berkeras untuk memeriksa lembu tersebut. Ketika itulah munculnya Pak Isa dengan memberi amaran supaya tidak masuk jika tidak mahu ditembak.  Namun, Mamat terus melangkah ke hadapan dan menghalakan senapang laras duanya ke arah Pak Isa. Seterusnya Mamat telah menembak mati Pak Isa. Mamat sangat puas dengan tindakannya itu.

            Ternyata dendam yang dibangunkan dalam novel ini berjaya membawa penulis ke satu permasalahan yang sememangnya wujud dalam masyarakat Melayu. Kata-kata “Hutang wang dibayar wang, hutang darah dibayar darah” digambarkan melaui cerita ini. Manusia tidak akan berpuas hati selagi hutang atau dendamnya tidak tertunai.

2.1.4    Kasih Sayang terhadap Keluarga

Walaupun novel Juara membawa nilai-nilai yang lebih bersifat agresif, S. Othman Kelantan tetap memasukkan nilai kasih sayang dalam novelnya. Kasih sayang terhadap keluarga begitu dititikberatkan oleh penulis. Lalu beliau, membangunkan watak-watak dan babak-babak yang mampu membuatkan pembaca berfikir tentang indahnya mempunyai sebuah keluarga yang saling menyayangi dan mempercayai.

            Watak-watak dalam keluarga Mamat, digambarkan sebagai watak-watak yang cukup penyayang. Mamat mempunyai seorang isteri iaitu Minah dan tiga orang anak perempuan serta seorang anak lelaki bernama Jusuh. Kehidupan keluarga ini aman dan damai. Buktinya, mereka masih setia walaupun Mamat telah kalah dalam pilihanraya dan ikut sama-sama melarikan diri ke Siam. 

           Selain itu, kasih sayang mereka juga dipamerkan ketika Mamat menghadapi musibah. Sebagai contoh, Mamat telah cedera parah setelah ditanduk oleh Arah. Namun mereka tetap setia merawat Mamat. Contoh, petikan yang dapat dilihat tentang kasih sayang isterinya;



        i.            Demo dah makan ubat” suara Minah separuh berbisik ke telinganya. Dia menggeleng sedikit. Minah mengambil ubat butir di dalam bekas nescafe. Mencurahkannya dalam tapak tangan. Membawanya ke mulut mamat. (Juara : 111)


                    Selain itu, digambarkan juga watak Mamat yang selalu memandang keluarganya dengan           penuh kasih sayang. Pastinya setiap kali melihat wajah isteri dan anak-anaknya akan timbul                 satu perasaan sayang yang tidak berbelah bahagi. Contoh boleh dilihat dalam petikan ini;



                    i.            Dia segera melihat wajah Faisah yang cerah dan segar. Ingin dia mencium anaknya itu. Akan tetapi, diurungkan.   ( Juara : 75)


 Mamat juga sentiasa menginginkan sesuatu yang terbaik untuk anaknya terutamanya kepada satu-satu anak lelaki dia iaitu Jusuh. Dia sentiasa inginkan Jusuh mempunyai masa hadapan yang cerah dan dapat berbakti di bumi Kelantan walaupun mereka sudah menetap di bumi Siam. Contoh petikan yang menunjukkan Mamat sentiasa memikirkan masa depan anaknya ialah;



           i.  Jusuh, jangan! Fikir mamat dalam hati. Jusuh jangan masuk politik.  Jangan. Jusuh mesti menghabiskan pelajarannya betul-betul. Ya Tuhan Doanya. Biarlah Jusuh mendapat tempat tegak baik di tanah airnya Kelantan! Ya Tuhan.   
                                                                  

                           
Nilai kasih sayang yang digambarkan dalam novel ini banyak mempengaruhi emosi pembaca. Kehidupan keluarga yang bahagia mencerminkan bahawa penulis masih cuba membawa pembaca untuk menilai sejauh mana nilai kasih sayang mampu membentuk manusia dalam nilaian yang berbeza.


2.2       Nilai Budaya


Menurut Kamus Dewan kata ‘budaya’ bermaksud tamadun atau peradaban. Manakala  Kamus Indonesia     bermaksud fikiran atau akal budi. Ditinjau dari segi etimologi   bahasa, kata kebudayaan berasal dari bahasa Sanskrit ‘buddhayah’ iaitu bentuk kata jamak dari ‘buddhi’ yang  bermaksud budi atau  atau akal. Oleh itu, konsep budaya adalah hal yang berkaitan dengan budi dan akal fikiran manusia. Selain itu, prinsip-prinsip agama dan kewarganegaraan, dalam memenuhi persaudaraan dan tanggungjawab bersama.

 Kamus Dewan memberi erti kata ‘kebudayaan’ ialah keseluruhan cara hidup yang  merangkumi cara bertindak, berkelakuan, dan berfikir serta segala hasil kegiatan dan penciptaan yang berupa kebendaan atau kerohanian, sesuatu masyarakat tamadun, peradaban, dan kemajuan (akal budi). Dalam Bahasa Inggeris, kebudayaan didefinisikan sebagai ‘culture’ yang berasal daripada bahasa Latin ’colere’ yang  bererti mengolah dan mengerjakan. Kata ini menunjukkan kepada segala daya dan usaha manusia untuk mengubah alam. Kata “sosiobudaya” bermaksud hubungan masyarakat dengan budaya seperti cara hidup, adat istiadat, kepercayaan, politik, ekonomi, pendidikan dan sebagainya). Bagi memahami kajian novel-novel kita perlu mengemukakan   pengertian “kebudayaan” terlebih dahulu.

 Di samping itu, budaya juga merupakan elemen yang penting bagi   membezakan manusia dengan hidupan lain. Budaya biasanya dikaitkan dengan aktiviti-aktiviti yang ada dalam persekitaran manusia seperti kesenian, barangan, makanan, tarian dan sebagainya. Kehidupan sesuatu masyarakat seperti amalan, perilaku, dan tindak tanduk bergantung kepada kebudayaan yang diamalkan. Segala sesuatu yang terdapat dalam sesebuah masyarakat mempunyai hubung kait atau boleh ditentuakan  oleh kebudayaan yang dimiliki masyarakat itu sendiri. Fahaman ini dikenali dalam kalangan ahli antropologi sebagai fahaman determinism atau penentuan budaya. Selain itu, budaya juga adalah sesuatu yang diperturunkan  daripada satu generasi ke generasi seterusnya dan konsep ini disebut sebagai organik   lampau.

 Kisah ini mengisarkan bagaimana novel Juara mengangkat manusia berjiwa besar seperti Mamat yang menjadi berani dengan imej juara laga lembu. Dalam novel Juara, Mamat sebagai watak protagonis mahukan yang terbaik untuk masyarakat tetapi akhirnya menyedari bahawa apa yang dia mahu untuk kebaikan masyarakat  secara keseluruhan dan dalam jangka masa panjang tidak sehaluan dengan hasrat masyarakat. Juara adalah cerita yang agak sukar untuk difahami kerana nilai tradisional yang penting kepada masyarakat Kelantan dan Patani adalah ditonjolkan melalui persengketaan bagi mempertahankan kehormatan lelaki.

 Nilai budaya tidak banyak ditonjolkan di dalam novel Juara ini. Hal ini dikatakan demikian kerana novel ini ditulis bagi mengkritik dan menyindir golongan tertentu. Oleh yang demikian budaya yang digarap oleh pengarang kebanyakannya adalah budaya negatif seperti budaya judi, balas dendam, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, nilai budaya masih lagi terdapat di dalam novel Juara ini jika dikaji  dengan lebih mendalam. Nilai budaya yang diamalkan oleh masyarakat Melayu   Patani juga boleh dijadikan teladan dan contoh yang baik kepada pembaca bagi  menjadi amalan dalam kehidupan seharian. Nilai budaya yang terdapat di dalam novel Juara karya S. Othman Kelantan seperti berikut:   

2.2.1    Nilai Budaya Tidak Mudah Berputus Asa

Juara adalah novel S. Othman Kelantan yang mengisahkan perjuangan seorang bekas pejuang politik yang perjuangannya tidak pernah berakhir selepas kariernya berakhir. Yang berpindah hanyalah medan perjuangannya. Bagi Mamat perjuangan di medan politik tidak ada bezanya dengan perjuangan di gelanggang laga lembu. Kedua-duanya menuntut penglibatan, perancangan, risiko dan pengorbanan diri sendiri.

2.2.2    Nilai Budaya Nasihat-menasihati

Nilai ini ditonjolkan oleh watak isteri Mamat iaitu Milah yang sentiasa menasihati Mamat supaya tidak bermain judi (laga lembu). Namun, nasihat isterinya tidak diendahkan kerana baginya ia adalah perjuangan dalam menjaga kehormatan lelaki.

2.2.3    Nilai Budaya Agama Islam

Nilai keagamaan ini dapat dilihat menerusi gambaran daripada Jusoh, anak muda, menonjolkan unsur Islam daripada tahun 1990-an kontemporari identiti Melayu seperti yang asalnya dibentuk oleh tahun 1970-an. Di sini, Jusoh sentiasa memakai songkok. Kita akan berjumpa dengan dia hanya sekali dalam novel itu, di sebuah sekolah Islam di Kelantan. Dalam senario ini, beliau menasihatkan bapanya, “Ayah, engkau tidak membunuh. Terdapat undang-undang. Dendam adalah satu dosa. Serahkan kepada polis.” Apabila Mamat mendakwa bahawa membalas kematian Lazim adalah soalan kehormatan “maruah”. Jusoh berkata, “Dua kesalahan tidak membuat hak. Dalam kejadian lain, Sani memberitahu orang-orang lain yang Jusoh tidak akan menjadi jogho kerana dia merasakan pertempuran lembu adalah kekejaman kepada haiwan dan judi, satu dosa. Cukup menarik, ia adalah Mamat sendiri yang mahu anaknya untuk mempunyai kehidupan yang berbeza dan tidak menjadi seorang ahli politik ataupun pekelahi sapi. Dia mahu Jusoh untuk dididik di Malaysia dan mungkin terus ke universiti di sana. Identiti mamat diperkaya bukan sahaja oleh nasionalisme Melayu, dan bersepadu terikat kepada adat (adat) dan tradisi menjadi jogho Kelantan, tetapi juga dan mungkin lebih halus, kepercayaan agamanya seperti yang ditunjukkan dalam babak awal di mana kita melihat dia berkata solat pagi itu. Selain menghantar anaknya ke sekolah Islam, apabila Mamat ditangkap kerana membunuh Dolah, beliau meminta untuk dibenarkan untuk membawa tasbih.

2.2.4    Nilai Budaya Kegigihan Kaum Perempuan

Watak-watak wanita dalam novel Juara lebih mantap dan menonjol berbanding lelaki. Milah dengan berani dan tegas mempersoalkan sikap suaminya biarpun akhirnya dia mengalah. Mereka kuat bekerja (peristiwa yang ironis, Mamat dan rombongannya bergerak ke bon lembu, tetapi Milah dan anak gadisnya terus bekerja), dan bila dicabar mereka sanggup ke gelanggang laga lembu biarpun itu adalah gelanggang hanya untuk lelaki. Watak-watak wanita yang berani dan sanggup bangkit menyuarakan sikap adalah lanjutan watak-watak wanita. Peristiwa berkaitan kegigihan kaum hawa atau wanita ini digarap melalui kerajinan mereka bercucuk tanam tanaman padi yang menjadi punca pendapatan mereka pada masa itu.

2.2.5    Nilai Budaya Pengorbanan

Pengorbanan Mamat demi melindungi anak saudaranya daripada ditangkap pihak polis. Beliau sanggup mengaku menembak Pak Isa dengan mengambil senapang daripada Sani dan rela memasuki penjara.

2.2.6    Nilai Budaya Perjuangan Bangsa

Nilai perjuangan dipaparkan oleh Mamat di dalam Novel Juara iaitu berpusat kepada seorang pejuang bangsa. Sebagai seorang pejuang, Mamat telah berjuang di dua gelanggang berbeza dan dia muncul sebagai juara di dua gelanggang tersebut. Di Kelantan, Mamat adalah pejuang politik yang memperjuangkan kemerdekaan dan apabila perjuangan politik tercapai dia dipinggirkan.


2.3       Pandangan Hidup

Maksud pandangan hidup secara umum menurut Mohd. Rashid Hj. Md. Idris, Abd, Rahman Napiah, dan Seri Lanang Hj. Rohani (2015: 126) ialah satu konsep mengenai pandangan hidup alam semesta secara keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan yang dipengaruhi oleh satu sistem nilai tertentu. Manakala pandangan hidup daripada perspektif Islam pula menurut Syed Naquib al-Attas (1972) dalam Mohd. Rashid Hj. Md. Idris, Abd, Rahman Napiah, dan Seri Lanang Hj. Rohani (2015: 125), ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam. Setiap masyarakat selalu memiliki pandangan hidup tersebut, begitu juga dengan masyarakat Melayu. Berdasarkan novel yang dikaji, terdapat beberapa pandangan hidup yang diketengahkan, antaranya ialah :

   
2.3.1    Kasih Sayang yang Tinggi terhadap Rakan Seperjuanga

Mamat sangat mennyayangi rakannya, iaitu Abang Lazim. Mereka berkongsi hidup bersama         dalam  perjuangan laga lembu. Walaupun Abang lazim sudah tiada, namun  perjuangan dalam            melaga  lembu itu tetap diteruskan oleh Mamat sebagai simbolik dalam meneruskan legasi                  pejuangan mereka.



                      i.            “Dia baru pulang daripada meratib arwah Abang Lazim. Dia sebenarnya amat      terasa kehilangan manusia seorang itu. Dia kehilangan sesuatu yang sangat      berharga. Harga itu ialah kewibawaan Abang Lazim selama hayatnya.”                                                                                           
(Juara : 49)

    
2.3.2    Hutang Darah Dibayar Darah

 Kematian Abang Lazim begitu terasa oleh Mamat sehingga menyimpan rasa dendam pada                 dirinya untuk membalas kematian rakan seperjuangannya yang tiada gantinya itu. Bagi Mamat,           kematian Abang Lazim harus dibayar dengan nyawa kerana keadilan  harus ditegakkan.                      Pak Isa dan konco-konconya harus menerima padah hasil daripada perbuatan yang telah mereka           lakukan.
            



                                i.            “Tiba-tiba Mamat merasakan dia sangat rakus. Sangat tamak. Mengapa semuanya sekali mesti mati? Kemudian dengan penuh jengkel, dia   membenarkan. Pak Isa mesti   mati. Dolah Munduk mesti mati. Beberapa orang lain mesti mati. Dan akhir sekali, Langsat mesti mati. Langsat? Mungkin tidak perlu mati. Langsat sudah kalah” (Juara : 111)

     
2.3.3    Berpegang pada Janji

Mamat mempunyai jati diri yang tinggi. Perkara ini dilihat apabila Mamat sendiri   bersumpah            janji dengan perjuangan politiknya. Beliau berhasrat untuk tidak lagi terlibat dalam dunia                    politik sekiranya kalah dalam pilihan raya seterusnya. Perkara tersebut ditunaikan apabila                     beliau kalah pada pilihan raya seterusnya dan terus bersara  dalam dunia politik.


                                i.            “Saya sudah sangat tua dalam perjuangan. Sebab itu saya lemah. Kerana lemah, tenaga saya tidak diperlukan lagi. Rakyat telah menolak saya. Perjuangan masih perlu. Tapi apa boleh buat. Rakyat sendiri menentukan kedudukan. Masing-masing kita haruslah mengucapkan selamat jalan kepada politik apabila rakyat membuktikan bahawa mereka tidak lagi mahu!”.   (Juara :17-18)


                
 2.3.4    Tidak Lupa dengan Asal Usul

Mamat merupakan seorang anak jati Kelantan. Walaupun beliau telah kalah dalam pilihan                   raya yang menyatakan bahawa beliau tidak lagi diterima oleh rakyat disitu,  namun beliau                  tetap pulang ke tanah airnya itu setelah lama meninggalkan kawasan   kampungnya itu                         bertahun- tahun.


                      i.            “Sekarang dia kembali. Akan tetapi, dia tidak merasa kekembalianya sebagai      pahlawan yang diasingkan bertahun-tahun di luar negeri, yang disambut                     kepulangannya dengan ribuan rakyat. Tidak. Dia hanya berasa                                    kepulangannya hanya sebagai sebuah sisa daripada suatu daging yang                        lemah dan separuh busuk dan hampir hancur”. (Juara :25)

  
              2.4       Nilai Ilmu

Hassan Ahmad (2000:34), menyatakan bahawa terdapat gambaran secara menyeluruh tentang budaya ilmu orang Melayu. Gambaran ini diperoleh dalam tradisi orang Melayu yang ada kaitannya dengan pengalaman (praktik), abad dan budi. Ilmu yang berdasarkan pengalaman dan pemerhatian ini sebenarnya merupakan ilmu yang lebih penting berbanding dengan ilmu abstrak. Nilai ini digambarkan dalam sastera Melayu melalui istilah “pandai” : pandai besi, pandai keris, pandai emas dan sebagainya. Petua orang tua-tua, yang dianggap sudah diuji zaman atau pengalaman, sangat dihormati dan dijadikan rujukan  ilmu ( yang juga penting untuk memelihara adat dan warisan bersama ).


                 Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2013:1081), perkataan nilai adalah merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan taraf. Mohd Rashid Md Idris (2011: 12), menyatakan bahawa nilai boleh didefinisikan dalam tiga konteks utama, iaitu sebagai sifat bagi menyatakan kepentingan atau manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah sesuatu objek berbentuk kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu kelakuan manusia. Nilai sememangnya membolehkan manusia membezakan antara yang baik atau buruk dan betul atau salah. Oleh yang demikian, nilai bukan sahaja merupakan satu standard bagi barang, tetapi juga menjadi dasar atau asas dalam menerima atau menolak sesuatu perlakuan manusia.

                 Ilmu pula bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain (2013:567). Oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa ilmu adalah satu perkara yang sangat berkaitan kerana pemerolehan ilmu itu dan usaha kita menyebarkannya kepada orang lain dalam bentuk pelbagai maklumat. Terdapat pelbagai jenis ilmu yang dapat diperoleh dalam karya agung Melayu seperti ilmu firasat, ilmu pendukunan, ilmu jampi, ilmu pengasih dan sebagainya. Mana Sikana (1996) membahagikan bidang falsafah kepada enam nilai ilmu iaitu ilmu teologi, ilmu etika, ilmu estika, ilmu mantik, ilmu metafizika, dan ilmu kosmologi.Berdasarkan Novel Juara, terdapat beberapa nilai ilmu yang boleh dikaitkan dalam aspek ilmu antaranya ialah 

 2.4.1    Ilmu Keagamaan

Ilmu keagamaan merupakan ilmu yang sangat penting dalam mengatur dan merencanakan  kehidupan seseorang manusia. Ilmu keagamaan memberi petunjuk bagaimana cara mengadakan hubungan antara manusia dengan manusia, manusia  dengan alam, dan manusia dengan Tuhan. Islam telah menggabungkan antara agama  dan juga ilmu . Tiada penentangan antara agama dan ilmu dalam Islam malah  agama itu sendiri dianggap sebagai ilmu dan ilmu adalah agama. Istilah ilmu merangkumi pelbagai perkara antaranya Al-Quran, Syariah, Sunnah Iman dan lain-lain. Ilmu  merupakan teras dalam sistem pendidikan Islam. Penekanan terhadap ilmu jelas terdapat              dalam Al-Quran dan Sunnah. Selain itu, pengiktirafan Allah sebagai sumber tertinggi ilmu                   pengetahuan manusia adalah wahyu terawal yang telah diturunkan kepada nabi Muhammad saw.      Berdasarkan novel Juara yang dikaji, ilmu keagamaan      ini dapat dilihat seperti contoh di bawah:



                                i.            Kemudian mayat itu dibasuh. Dimandikan. Orang di bawah berpusu-pusu. Mereka menumpangi kerusuhan keluarga yang kehilangan kepala itu. Mamat memerhatikan lagi mayat Lazim. Kapas telah menenggelamkan semuanya. Dan, saat akhir, isteri Abang Lazim menanamkan matanya habis-habis ke atas muka suaminya yang pejam pucat. Kemudian, tiga orang anak-anaknya mengecupi mayat itu seorang demi seorang. Mamat menuliskan kalimat lailahaillallah melintang dahi mayat Abang Lazim dengan telunjuk kanannya dengan bahasa isyarat.                                                                        (Juara : 6)

                              ii.            Mamat ikut mengusung bersama-sama anak-anak abang Lazim dan budak Jali, pemuda tenang yang berjaya memenangi hatinya supaya bersabar tadi. Ketika mayat Abang Lazim dibaringkan, kemudian ditimbus perlahan-lahan, Mamat berasa seolah-olah sepuluh tahun yang dia menimbuskan perjuangan politiknya dengan sumpahnya.                                                                        (Juara : 8)


              
                Berdasarkan contoh yang dinyatakan ini, nilai keagamaan ini dapat dilihat pada proses mengendalikan dan menguruskan sesuatu hal yang berkaitan dengan kematian dan juga cara pengurusan jenazah. Dalam contoh ini, dinyatakan bahawa proses pertama adalah memandikan mayat tersebut, proses meletakkan kapas pada bahagian yang mempunyai lubang, proses mengecupi mayat buat kali terakhir, menuliskan kalimah pada dahi, mengusung mayat ke tempat pengebumian, dan proses membaringkan dan menimbus mayat secara perlahan-lahan.                      


  2.4.2    Ilmu Politik

 Berdasarkan novel Juara yang dikaji, pengarang menggambarkan watak utamanya iaitu  Mamat sebagai tokoh politik yang terlibat secara langsung dengan perjuangan kemerdekaan tanah air. Apabila kemerdekaan tercapai, dia mencalonkan dirinya untuk bertanding dalam pilihanraya dengan tujuan untuk terus kekal menjadi tokoh   politik sebagai pemimpin yang memperjuangkan nasib rakyat. Malangnya, Mamat gagal dalam pilihanraya tersebut dan kerana itu dia dan keluarganya berpindah ke Selatan Siam dan bersumpah untuk tidak lagi mahu  mencampuri urusan politik. Walau bagaimanapun cita-cita dan keinginannya tetap ada namun  dia akhirnya memilih untuk menjadi pelaga lembu. Contohnya dapat dilihat pada contoh di bawah :
           
   

                                 i.            Mamat masih ingat. Dia bersumpah dengan perjuangan politiknya. Kalau dia kalah pilihan raya (yang juga dihadiahkan kawasan yang sangat bahaya), dia akan berhenti politik. Kemudian dia kalah. Dia pun bersara, setelah dua puluh tahun berjuang dalam politik. Saya sudah sangat tua dalam perjuangan. Sebab itu saya lemah. Kerana lemah, tenaga saya tidak diperlukan lagi. Rakyat telah menolak saya. (Juara : 17)

                               ii.            Dalam pemilihan jawatankuasa parti peringkat negeri, setahun sebelum pilihan raya kedua selepas merdeka, dia tidak dapat mempertahankan kedudukannya. Akan tetapi, namanya masih dikedepankan oleh Pusat Parti dalam pemilihan calon sekali lagi. Dalam satu pertemuan parti untuk menyelaraskan kerja-kerja kempen, dia dengan tegas mengatakan :…         .                                                                                                 (Juara : 82)

                       

                2.4.3    Ilmu Berlaga Lembu
Keinginan watak utama untuk menjadi seorang tokoh politik yang akhirnya tidak tercapai dimanipulasi oleh pengarang sebagai pelaga lembu. Pelaga lembu ibarat parti politik yang sentiasa menegakkan perjuangan dan mempertahankan hak masing-masing dan perlawanan laga lembu diibaratkan seperti medan pertembungan pemikiran serta percakaran politik yang akhirnya kemenangan akan tercapai kepada   mereka yang kuat. Seperti mana lembu itu sendiri dan bagaimana strategi yang diatur oleh pelaga lembu untuk beroleh kemenangan,  maka begitu jugalah yang terjadi dalam medan politik. Dalam medan politik Mamat digambarkan oleh pengarang sebagai seorang yang tewas sebaliknya dalam medan laga lembu Mamat diletakkan sebagai “Juara.” Pertaruhan wang ringgit, unsur sabotaj, hasad dengki, penyelewengan disuarakan oleh pengarang dalam perlawanan laga lembu. Ia sebenarnya adalah   analogi yang cuba diberikan oleh pengarang kepada realiti politik sebenar. Hanya mereka yang  berani mengambil risiko sahaja yang sanggup menceburkan diri dalam bidang politik.  Berdasarkan novel Juara, nilai ilmu ini dapat dilihat seperti contoh di bawah:     
  
                                 i.            Dia bangga dengan kemenangannya sebagai pahlawan lembu. Julukan itu tidak ada apa-apa hinanya di daerah ini.  (Juara : 30)

                               ii.            Jali diam. Mamat diam. Masing-masing dapat mengagak betapa kecewanya seseorang yang kalah dalam perjudian lembu begitu.(Juara : 37)

                             iii.            Lembu itu menyerbu begitu garang menerkam lawannya. Kedengaran sesuatu yang sangat mengerikan ketika kedua-dua tanduk daripada dua ekor lembu itu bertembung di tengah-tengah gelanggang  (Juara : 143)

   
          
2.5       Teknik Kepengarangan

Kepengarangan bermaksud keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang dalam karyanya. Kepengarangan dapat menunjukkan kekuatan, keistimewaan atau kelemahan seseorang pengarang (2014:96). Kepengarangan ini merupakan salah satu pengarang menunjukkan dan mencipta keperibadian masing-masing untuk membina teks yang unggul. Sebelum menulis, pengarang akan mempunyai pelbagai pengalaman berharga yang akan mempengaruhi penulisannya. Pengarang akan menulis berdasarkan bayangan, kenangan, pengaruh, bacaan, penyelidikan dan lain-lain.

S. Othman Kelantan merupakan seorang penulis yang mula menceburi bidang ini seawal tahun 1955. Namun begitu, banyak hasil penulisannya tidak diterbitkan oleh mana-mana pihak. Beliau berpendapat pengalaman yang sebenar itu  akan lebih dapat dirasai dalam sesebuah karya apabila pengarang mengalaminya sendiri. Novel Juara diterbitkan pada tahun 1976. Beliau digolongkan sebagai salah seorang pengarang Melayu yang prolifik setanding dengan Shahnon Ahmad. Beliau merupakan seorang cerpenis, novelis, penyelidikan sastera dan seorang pengarang yang mendukung pemikiran dan falsafah.

  2.5.1    Kepengarangan berkaitan dengan Keagamaan

Kepengarangan S. Othman bukan sahaja menumpukan persoalan politik masyarakat tradisi tetapi berkaitan juga dengan keagamaan. Dalam novel ini, Mamat sentiasa menunaikan solatnya dan sentiasa berzikir. Perkara ini juga turut dilakukan oleh ahli keluarganya. Berikut merupakan petikan yang menunjukkan kenyataan perkara  di  atas ;



                                i.            Kemudian, Lebai Syukur memulakan zikir. Mamat ikut berzikir sungguh-sungguh. Dia mengharapkan pahala zikir dan bacaan ayat-ayat suci al-Qurannya akan diterima Allah seratus persen untuk arwah Abang Lazim. Biarlah arwah sahabatnya akan bersenang-lenang di dalam kuburnya.

Tiba-tiba hati Mamat terkedu. Mungkinkah Abang Lazim akan bahagia di dalam kuburnya? Bukankah dalam sepanjang hidupnya Abang Lazim mempertarungkan binatang? Bukankah itu kerja zalim? Ya Tuhan! Mamat berdoa dalam hatinya. Itu pun satu kerja untuk menyambung nyawa anak isteri. Ya Tuhan! Terimalah ini! Tuhan Pengasih, Penyayang! Mamat menenangkan hatinya sendiri. Hampir-hampir dia menitiskan air mata ketika satu-satu kalimah zikir diucapkan. Dia memejamkan seluruh matanya. Membuat zikir yang paling khusyuk seumur hidupnya selama berada di sini.   (Juara :  18)

                              ii.            Ketika Minah menunaikan sujud dalam rakaat ketiga sembahyang isyak, dia mendengar ada ketukan yang sangat perlahan di pintu dapurnya. Ketukan itu bertubi-tubi. Oleh sebab tidak ada sesiapa pun yang membukanya. Minah menjadi kurang khusyuk dalam sembahyangnya. Dia cuba menenangkan fikirannya. Menumpukan sepenuhnya kepada sembahyangnya. (Juara : 173)



2.5.2    Kepengarangan berdasarkan Gaya Penulisannya

`           Kepengarangan S. Othman bukan terserlah dalam pemilihan tema dan persoalan novel namun, pada gaya penulisannya. Identiti S. Othman yang jelas dan tersendiri dilihat pada aspek pemilihan tema dan persoalan. Beliau menggemari persoalan yang berhubung kait dengan Islam. Sebelum menulis, S. Othman akan melakukan penyelidikan. Ciri kepengarangan lain yang dimiliki oleh S. Othman yang gemar menampilkan watak-watak dan kisah hidup masyarakat kampung dalam penulisannya. Sikap gigih ini diperlihatkan oleh S. Othman pada orang kampung seperti Mamat dalam novel Juara. Walaupun novel ini menggambarkan konflik orang kampung tetapi mempunyai unsur politik semasa. Mamat merupakan seorang ahli politik semasa Tanah Melayu ingin mencapai kemerdekaan sebelum bersara dan terlibat dengan pertandingan bersabung binatang ini. Perkara ini dapat diperlihatkan berdasarkan petikan yang berikut ;



                                i.            Mamat mengingat-ingat. Sepuluh tahun yang lalu ketika dia dikalahkan dua kali dalam pilihan raya di Kelantan, selepas kemerdekaan, dia didatangi Abang Lazim. Walaupun Abang Lazim yang tinggal di Bangnara, sudah berkali-kali ditemuinya, ketika dia ke Pattani-Pulau Lonel maksudnya- kerana urusan-urusan perniagaan barang-barang Siam, tetapi kedatangan Abang Lazim selepas dia kalah dua kali dalam pilihan raya itu sangat bererti.   (Juara: 16)

     

Kegemaran S. Othman menampilkan kisah-kisah hidup masyarakat kampung dikaitkan dengan kesan penerimaan terhadap modenisme. Namun demikian, tidak semua modenisme dilihat oleh S.Othman membawa kesan negatif tetapi ada juga yang membawa kesan positif. Dalam novel Juara, orang kampung seperti Mamat yang sentiasa mengambil perhatian yang serius terhadap pelajaran anaknya. Dia tidak mahu anaknya mewarisi kemiskinan seperti dirinya. Mamat percaya hanya pendidikan yang dapat melepaskan seseorang itu daripada penjara kemiskinan.



                                i.            Jusuh masih belajar di sebuah sekolah Inggeris di Pasir Mas. Dia mengharapkan anak laki-lakinya ini akan beroleh tempat tegaknya yang baik di Kelantan. Dia mengharapkan Jusuh akan tetap naik dengan pelajarannya. Janganlah menerima nasib seperti dirinya. Tenaganya diperlukan selepas merdeka  (Juara:17)


     2.5.3    Penggunaan Teknik Monolog Dalaman

Selain itu, berdasarkan novel ini juga memperlihatkan ciri kepengarangan S. Othman Kelantan. Melalui novel ini, pengarang banyak menggunakan teknik monolog dalaman. Monolog dalaman bermaksud kata-kata yang terucap di dalam hati sahaja tanpa didengari oleh orang lain. Keadaan ini banyak berlaku terhadap Mamat. Dia seorang yang memendam perasaan hanya dirinya sahaja yang merasainya. Perkara ini dapat dibuktikan melalui petikan tersebut;



                 i.            Pasti! Dia memutuskannya dalam hati. Sesuatunya harus berjalan dengan berpadanan. Mengapakah kerana kalah harus membunuh orang? Inilah sikap Pak Isa. Inilah! Kata Mamat dalam hati. Dia sendiri sudah berapa banyak kalah. Abang Lazim juga begitu. Dia tidak pernah membunuh. Segarang-garang Jali juga tidak pernah membunuh. Mengapa Pak Isa membunuh? Mengapa? Mamat tidak dapat menjawab. Dan, dia hanya merasakan bahawa kejahatan itu terlalu. Sudah melampau. Bukankah lebih baik dibalas begitu? Tentu! Mamat menentukannya dalam hati. (Juara:29)

               ii.            Tiba-tiba Mamat merasakan dia sangat rakus. Sangat tamak. Mengapa semuanya sekali mesti mati? Kemudian, dengan penuh jengkel, dia membenarkan. Pak Isa mesti mati. Dan akhir sekali, Langsat mesti mati. Langsat? Mungkin tidak perlu mati. Langsat sudah kalah. Langsat juga sudah separuh mati di dalam bong. Mulut dan hidung Langsat berbuih-buih. Buih, itu tanda kematian juga. Akan tetapi, kalau mungkin, ya kalau sahaja, Langsat juga mesti mati. Dimatikan! Dia membentak dengan keras dalam hati. (Juara:111)

  
          
  2.5.4    Penggunaan Teknik Ayat yang Panjang

Tambahan lagi, dalam novel ini juga memperlihatkan kepengarangan yang ditonjolkan oleh pengarang. Pengarang lebih banyak menggunakan teknik ayat yang panjang berbanding penggunaan dialog. Namun begitu, dialog tersebut hanya menggunakan ayat yang pendek sahaja. Dalam novel ini, misalnya pada bab 10, hanya 5 dialog sahaja dan pada bab 11 hanya 4 dialog sahaja. Perkara ini dapat diperlihatkan melalui petikan tersebut ;



              i.            “Aral diberi minum arak campur tuak, “ kata Sani dengan sungguh-sungguh kepada bebepara orang yang sedang berbual-bual dengannya di rumah Mamat itu. “ Ada orang yang dengki kepada Aral. Tapi kalau sampai dua kali diberi demikian, Aral akan gila seumur hidup!”Mamat memete-meta dalam kepalanya. Memang orang patut dengki kepada lembu yang berbakat itu. Dia cuba bertanya apakah lembu itu sakit kerana dipukul oleh Jali itu? Akan tetapi, dia tidak berdaya juga untuk bercakap.“Mujurlah lembu itu tidak apa-apa,” kata Sani lagi meneruskan. “ Pagi ini dapat makan dengan baik. Tidak garang seperti kelmarin. Aku beri makan ubat Pak Cik Lah, tuk bomoh Tanjung Mas,”                                   (Juara:69)

   
2.5.5    Penggunaan Teknik Imbas Kembali

Pengarang juga dalam novel Juara ini banyak menggunakan teknik imbas kembali. Pengarang banyak menerapkan teknik ini terutama pada watak utama dalam novel ini. Melalui watak Mamat, banyak teknik mengimbas kembali yang digunakan bagi menggambarkan situasi perkara yang telah berlaku dalam kehidupannya. Imbas kembali bermaksud mengingati kembali peristiwa yang telah dilalui  atau menceritakan semula keadaan atau situasi yang berlaku dalam kehidupan seseorang. Mamat sentiasa mengingati perkara yang dilalui semasa dia bergiat aktif dalam politik. Perkara ini dapat diperlihatkan melalui petikan berikut ;



                                  i.            Mamat mengingat-ingat. Sepuluh tahun yang lalu ketika dia dikalahkan dua kali dalam pilihan raya di Kelantan, selepas kemerdekaan, dia didatangi Abang Lazim. Walaupun Abang Lazim yang tinggal di Bangnara, sudah berkali-kali ditemuinya, ketika dia ke Pattani- Pulau Lonel maksdunya- kerana urusan-urusan perniagaan barang-barang Siam, tetapi kedatangan Abang Lazim selepas dia kalah dua kali dalam pilihan raya itu sangat bererti. Dia lebih kerap mengunjungi keluarganya di selatan Siam itu. Dan, ketika Abang Lazim menawarkan tujuh ekar tanah getahnya akan dijual, Mamat segera menyanggupinya. (Juara : 16)

                                ii.            Mamat masih ingat. Dia bersumpah dengan perjuangan politiknya. Kalau dia kalah pilihan raya (yang juga dihadiahkan kawasan yang sangat bahaya), dia akan berhenti politik. Kemudian dia kalah. Dia pun bersara, setelah dua puluh berjuang dalam politik. (Juara:17)

                              iii.            Dia ingat bagaimana susah payah untuk beroleh Minah binti Saleh, yang sudah mempunyai tunang waktu itu. Dengan menggunakan kehormatan bapa saudaranya, seorang penghulu kampung, Mamat memenangi hati keluarga Minah. Dan, Minah dikahwinkan dengannya. Mamat terpaksa menghadapi sedikit perlawanan untuk menghalang kejengkelan tunang Minah. Walaupun kenudiannya Mamat dipukul (dan parutnya masih terbentang di atas kepalanya sebelah kiri), tetapi dia dapat membalas kembali.     (Juara: 28)




2.5.6    Penggunaan Dialek

S. Othman Kelantan yang berasal daripada Kelantan telah memasukkan juga dialek-dialek Kelantan dalam novel ini. Oleh yang demikian kerana novel ini banyak menceritakan latar tempat di Kelantan dan juga selatan Thailand, sempadan Kelantan. Namun begitu, penggunaan dialeknya masih boleh difahami oleh pembaca. Antara dialek seperti penggunaan perkataan pitis, ambo, butir, demo dan lain-lain. Berikut merupakan petikan yang menunjukkan adannya penggunaan dialek Kelantan;



                                i.            Apa pun alasan sama saja. Dolah jahat. Dia kalah. Dia membunuh Chalet. Dapat balikkah pitisnya?”. Jali agak geram. Matanya berpusing di dalam kawahnya agak cepat.  (Juara : 38)

                              ii.            “Harapkan mak dua tiga hari ni,” tiba-tiba kata Salim. “ Ambo tak dak di rumah.”    (Juara : 43)

                            iii.            “Demo dah makan ubat?” suara Minah separuh berbisik ke telinganya. Dia menggeleng sedikit. Minah mengambil ubat butir di dalam bekas nescafe. Mencurahkannya dalam tapak tangan. Membawanya ke mulut Mamat. “ Dua butir sehari,” Minah seolah memperingatkan suaminya. “Dan ubat ini,”sambil menjangkau sejenis ubat lagi.  (Juara : 111)




            2.6       Seni Bahasa

Novel Juara karya S. Othman Kelantan merupakan sebuah karya satira yang menceritakan tentang pertandingan berlaga lembu dalam kalangan masyarakat yang menetap di Selatan Siam. Dalam novel ini, pengarang iaitu S. Othman Kelantan telah menggunakan beberapa aspek seni bahasa bagi mengindahkan lagi penceritaan beliau terhadap jalan cerita novel Juara. Jenis satira yang digunakan oleh pengarang ialah satira berkias dan ibarat. Hal ini demikian kerana, pengarang banyak mengemukakan kiasan dan ibarat dalam teks yang telah dihasilkannya. Kiasan dalam sesebuah karya yang berbentuk satira merupakan hikmah atau pengajaran hasil daripada kejadian yang telah digambarkan oleh pengarang, manakala ibarat pula dapat diperoleh dalam bahagian akhir sesebuah karya. Novel ini mengibaratkan bidang politik sama perlakuannya dengan aktiviti berlaga lembu, manakala pengundi pula diibaratkan sebagai mangsa kepada politik. Dalam aktiviti berlaga lembu pula, pengikut yang bertaruh dalam sesebuah pertandingan laga lembu merupakan mangsa kepada juara lembu.

Terdapat beberapa gaya bahasa yang terdapat dalam novel Juara ini. Gaya bahasa yang menarik telah digunakan oleh pengarang bertujuan agar mesej yang ingin disampaikan oleh pengarang dapat difahami dengan mudah oleh khalayak. Antara gaya bahasa yang digunakan oleh pengarang ialah, metafora, personifikasi, pleonasme, simile, hiperbola, paradoks, anafora, epifora, sinkof, monolog, dialek, bahasa asing iaitu bahasa Inggeris, dan peribahasa.

            2.6.1    Gaya Bahasa Metafora

Metafora merupakan sebuah perkataan yang berasal daripada bahasa Yunani dan kebiasaannya perkataan ini mengandungi satu perkataan yang berbentuk konkrit dan satu lagi berbentuk abstrak. Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007, 85), metafora merupakan sejenis gaya bahasa perbandingan yang berbentuk tidak terus. Berdasarkan novel Juara, berikut merupakan contoh gaya bahasa metafora yang terdapat dalam novel ini :



                                i.            Dia dipaksa bersabar dalam seluruh kehancuran dadanya. ( Juara : 2)
                              ii.            Dia seolah-olah berada dalam satu gua masalah yang sangat hebat. (Juara: 54)
                            iii.            Gunung kebanggaan terpacak kemas kejap dalam kepalanya. (Juara :107)
                            iv.            Sebuah gunung kesangsian terbangun tegak dalam dada Jali. ( Juara :162)


          
            2.6.2    Gaya Bahasa Personifikasi

Personifikasi merupakan sebuah perkataan yang berasal daripada bahasa Latin iaitu merupakan gabungan dua perkataan iaitu ‘persona’ dan ‘fic’. ‘Persona’ membawa maksud pelaku atau topeng yang digunakan dalam pementasan drama, manakala ‘fic’ pula membawa maksud membuat (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, 2007). Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007), personifikasi merupakan sejenis gaya bahasa perbandingan iaitu penginsanan atau pemberian sifat manusia kepada benda, binatang, tumbuh-tumbuhan, keadaan, peristiwa, atau idea yang bersifat abstrak. Berdasarkan novel Juara, berikut merupakan contoh gaya bahasa personifikasi yang terdapat dalam novel ini;



                                i.            Wang itu masih panas dan riang. (Juara: 3)
                   ii.            ... isteri Abang Lazim menanamkan matanya habis-habis ke atas muka suaminya yang pejam pucat. (Juara: 6)
                            iii.            Sebaris asap tipis menari-nari di atas bibirnya. (Juara : 41)
                iv.            Sejenis bauan yang asing, agak masam dan bengis menerpa ke dalam hidungnya. (Juara : 61)
                        v.            Ingatan itu perlahan-lahan berbaris dan berjalan masuk ke dalam kepalanya. (Juara : 66)
                            vi.            Deburan ombak kegelisahan menggunung dalam dada Jali. (Juara : 189)
                          vii.            Gunung-ganang keraguan itu terbangun dalam dada Jali. (Juara : 189)




2.6.3    Gaya Bahasa Pleonasme

Pleonasme atau dikenali juga sebagai tautologi merupakan penggunaan kata yang berlebih-lebihan dan tidak perlu wujud dalam ayat. Berdasarkan novel Juara, pengarang telah menggunakan gaya bahasa pleonasme bagi memantapkan lagi perjalanan cerita novel ini. Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007), kata-kata yang berlebihan ini boleh digugurkan daripada susunan ayat dan pengguguran kata-kata tersebut dalam ayat tidak akan mempengaruhi makna susunan ayat. Berikut merupakan contoh penggunaan gaya bahasa pleonasme dalam novel Juara;


                                i.            Dia merenung malam gelap itu dalam detakan kecil hujan gerimis yang masih turun. (Juara : 54)
                              ii.            Ketika Mamat tiba di kandang Aral, dia tidak melihat ada orang di situ. Tidak melihat Sani. Tidak melihat Salim. (Juara :  58)
                            iii.            Waktu perisyitiharan tarikh kemerdekaan di Melaka, negeri Hang Tuah dan Hang Jebat itu, dia berada di barisan paling hadapan. (Juara : 78)
                            iv.            Dan, dia sendiri tidak tahu apa yang telah dilakukannya apabila kamkan Penghulu Lamin menyatakan kemenangan Calet. Ertinya kekalahan Langsat. (Juara : 106)
                           v.            Akan tetapi, dia hampa. Tidak terlihat sekelibat pun desus manusia di rumah. Minah tidak ada. Melah tidak ada. Selamah tidak ada... ( Juara : 107)



2.6.4    Gaya Bahasa Simile

Simile juga dikenali sebagai perumpamaan. Simile merupakan perkataan yang berasal daripada bahasa Latin iaitu bermaksud ‘seperti’. Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir dalam Komsas pegangan menyatakan bahawa simile merupakan gaya bahasa berbentuk perbandingan terus iaitu perbandingan yang membandingkan dua perkara yang berbeza tetapi sengaja dianggap sama. Kata-kata perbandangan gaya bahasa simile ialah ‘seperti’, ‘bagai’, ‘ibarat’, ‘umpama’, ‘bak’, dan sebagainya. Berikut merupakan gaya bahasa simile yang telah digunakan oleh pengarang dalam novel ini;


                                i.            Kemudian, tegak seperti seekor tedung. Mencapai ladingnya. Mencapai kelewang. Pistolnya. (Juara :  6)
                              ii.            Di sini manusia murah seperti kapur. (Juara : 9)
                            iii.            ...Sani yang bertubuh macam arang... (Juara : 10)
                            iv.            Dia merasakan semua tulang-temulangnya sudah hancur lebur. Lumat liat seperti debu. (Juara : 65)
                              v.            Mamat juga sempat melihat Abang Lazim terlompat-lompat seperti kera.     (Juara : 105)
                            vi.            Apabila marah, Mat San jadi macam udang rebus. (Juara : 150)


2.6.5    Gaya Bahasa Hiperbola

Hiperbola merupakan sejenis gaya bahasa pertentangan yang mengandungi kenyataan tentang sesuatu yang dinyatakan secara berlebih-lebihan semata-mata untuk mencapai kesan tertentu. Tujuan penggunaan hiperbola dalam sesebuah karya adalah untuk memberi penekanan maksud terhadap sesuatu perkara dan untuk meningkatkan kesan dan pengaruh sesuatu watak atau situasi. Hiperbola merupakan gabungan dua buah perkataan iaitu kata ‘hyper’ dan ‘ballien’ dan istilah hiperbola ini sebenarnya berasal dari bahasa Yunani (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, 2007). Antara gaya bahasa hiperbola yang digunakan dalam novel Juara adalah seperti;


                                i.            Dia melihat kepada Abang Lazim dibanjiri darah. Tubuh Abang Lazim diselimuti seluruhnya dengan darah yang sudah mulai pekat. (Juara : 5)
                              ii.            Dua orang anak laki-laki Abang Lazim, membasahi mayat ayahnya dengan air mata. (Juara : 6)
                            iii.            Sudah bercupak-cupak air mata keluarga Abang Lazim oleh malapetaka itu. (Juara : 10)
                            iv.            celaka!sebuah kalimat sebesar Bulit Tanjung terjatuh dalam gelodak marahnya.  (Juara : 13)
                              v.            Air matanya masih juga berhamburan. (Juara : 65)
                            vi.            Pujinya dengan keyakinan sebesar langit. (Juara : 145)
                          vii.            ...dada Jali masih bertaburan dengan masalah pelariannya. (Juara : 191)
                        viii.            ...dengan cucuran air mata yang terus mencurah-curah. (Juara : 198)
                            ix.            Betapa kegembiraan sebesar gunung terpacak dalam mata Minah.  (Juara : 201)

            

2.6.6    Gaya Bahasa Paradoks

Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007) menyatakan bahawa gaya bahasa paradoks merupakan gaya bahasa yang mengandungi pertentangan yang nyata dengan fakta-fakta yang ada tetapi kenyataannya mengandungi kebenaran dengan pendapat umum. Berikut merupakan contoh penggunaan gaya bahasa pertentangan paradoks yang terdapat dalam novel Juara;


                                i.            ...sejak dia berpisah dengan suaminya seorang Yang Berhormat yang sebenarnya tidak terhormat. (Juara : 28)
                               ii.            Rapat umum itu menjadi kacau. Walaupun polis membuat kawalan rapi... (Juara : 81)
                        
2.6.7    Gaya Bahasa Anafora

Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007), anafora merupakan sejenis gaya bahasa pengulangan iaitu pengulangan perkataan pertama pada setiap baris atau pada setiap ayat yang berturutan. Tujuan pengulangan perkataan pertama dalam setiap baris adalah untuk memberi kesan yang tertentu agar dapat dinikmati oleh khalayak yang membaca sesuatu karya. Dalam novel Juara, pengarang banyak menggunakan gaya bahasa anafora sewaktu menghasilkan novel ini. Berikut merupakan gaya bahasa anafora yang terdapat dalam novel ini;


                                i.            Dia menerobos ke dalam lingkungan bulat yang tidak utuh itu. Dia tiba-tiba berada di tengah-tengah. (Juara :  4)
                              ii.            Mencapai ladingnya. Mencapai kelewang. (Juara :  6)
                            iii.            Setiap perjuangan ialah darah dan air mata. Setiap perjuangan ialah kejayaan dan kegagalan. Setiap perjuangan ialah kehidupan dan kematian. (Juara : 6 & 7)
                            iv.            Pernah dihadiahi telur busuk di Cabang Empat Tuk Mek Ngah dalam gelora untuk memenangi undi. Pernah disekat dengan batang kelapa di Pohon Tanjung... Pernah apa sahaja. Pernah pula berkofrontasi dengan Milah... (Juara : 25)
                              v.            Dialah itu yang menentukan kemenangan. Dialah itu. Dialah! (Juara : 38)



                            
2.6.8    Gaya Bahasa Epifora

Epifora juga merupakan sejenis gaya bahasa pengulangan tetapi epifora merupakan gaya bahasa pengulangan yang mengulang perkataan, frasa, dan beberapa kata yang terdapat pada akhir ayat yang berturutan. Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007), penggunaan gaya bahasa epifora ini bertujuan untuk membuat penegasan terhadap sesuatu perkara. S. Othman Kelantan juga tidak ketinggalan dalam menggunakan gaya bahasa epifora dalam penulisannya iaitu novel Juara dan berikut merupakan gaya bahasa epifora yang terdapat dalam novel ini;


                             i.            Kemudian dilupakan. Dia mati dalam kelupaan, kemudian dilupakan. Sama-sama mati dan sama-sama dilupakan.  (Juara :  7)
                              ii.            Dia dan Abang Lazim menerima nasib yang sama. Perjuangan yang sama. (Juara : 7)
                            iii.            Sani tidak tahu. Salim tidak tahu. Mamat sendiri tidak tahu. Malah Faisah juga tidak tahu. (Juara : 39)
                            iv.            Kegagalannya ialah kegagalan pelajarannya. Kegagalan perjuangannya ialah kegagalan pelajarannya. (Juara : 55)

                            
2.6.9    Gaya Bahasa Sinkof

Sinkof atau juga dikenali dengan nama sinkop merupakan sejenis gaya bahasa penyirnaan iaitu gaya bahasa pengguguran huruf tengah sesuatu perkataan untuk mewujudkan perkataan yang berbentuk ringkas atau singkat (Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, 2007). Berdasarkan novel Juara, berikut merupakan penggunaan-penggunaan gaya bahasa sinkof yang telah diselitkan oleh pengarang;


                                i.            ambo tak kenal...” Demo tu tak kenal Abang pa. (Juara :  34)
                              ii.            Tak mandikan air suam-suam?” (Juara :  42)
                            iii.            Kasih sayang yang masih kental seperti dulu juga. (Juara :  67)
                      iv.            Dia pernah mengatakan terus terang atas tindakan mereka ini dalam satu pertemuan parti tidak lama dulu. (8 Juara :  2)
                              v.            Tapi tak sakit mak!” (Juara :  114)
                            vi.            Tapi telah sanggup terima duit orang,” kata Mat San. (Juara :  127)

                      

2.6.10  Bahasa Asing (Bahasa Inggeris)

Bahasa asing merupakan bahasa masyarakat di luar lingkungan Malaysia yang digunakan atau dituturkan oleh masyarakat di Malaysia. Pengarang telah menggunakan bahasa asing iaitu bahasa Inggeris sewaktu menggarap novel Juara. Walaupun penggunaan bahasa Inggeris tidaklah secara menyeluruh, tetapi penggunaannya tetap diselitkan oleh pengarang. Contoh penggunaan bahasa Inggeris dalam penulisan novel ini ialah;


                                i.            Di dalam baju dalam Salim terselit browning. (Juara : 43)
                              ii.            Melihat ke dalam barrelnya. (Juara : 131)
                            iii.            Tangannya tetap pada tregar senapangnya laras duanya yang sudah tetap dan tepat ke rah Pak Isa. (Juara : 216)


                       
2.6.11  Peribahasa

Peribahasa menurut Kamus Dewan edisi baharu (1992) ialah ayat atau kelompok kata yang mempunyai susunan yang tetap dan mengandungi pengertian yang tertentu. Menurut Luqman Ariffin dan Abu Khair dalam Abdullah Yusof et al. (2009), peribahasa mencerminkan ketajaman renungan dan pemikiran nenek moyang kita yang membandingkan realiti kehidupan dengan segala gerak laku manusia dan alam sekeliling. Penggunaan peribahasa juga turut diselitkan oleh pengarang dalam novel Juara dan berikut merupakan contoh penggunaan peribahasa dalam novel ini;

                 

                                i.            Jangan melepaskan kura-kura di kaki kerana mahukan burung yang sedang terbang. (Juara : 84)



3.0       Kesimpulan

Kesimpulannya, novel Juara ini merupakan sebuah analogi kepada isu politik yang berada dalam negeri Kelantan dan juga dalam Negara sendiri. S. Othman mengaitkan perlawanan laga lembu itu seperti salah sebuah percaturan dan permainan dalam dunia politik yang melibatkan kemenangan dan kekalahan serta perjudian yang berhabis-habisan bagi mendapatkan nama, pangkat dan gelaran yang ulung. Kaitan pembunuhan dalam novel ini dengan politik adalah melibatkan kehidupan dunia politik yang disaduri dengan kekotoran dan kekejaman semata – mata untuk beroleh kemenangan walau dengan apa cara sekali pun. Jika dilihat, pelbagai mesej dapat diperoleh dalam novel Juara ini sekali gus membantu dalam penerapan nilai murni dalam diri pembaca. Pergolakan politik yang sering menjadi wadah dalam setiap akhbar dalam dan luar negara tidak dipandang enteng dan dapat difahami akan senarionya pada masa ini jika dikaitkan dengan penceritaan novel ini. 


4 comments:


  1. .

    Bismillahir Rahmanir Rahim

    https://keep.line.me/s/Lb8uYYKl0c45XfYhErKpES9VipJoa6sXmUwle-HBC7I

    Web: almawaddah.info

    Salam wa rahmah

    Kepada;

    Yang dihormati para akademik, para rektor universiti dan para mufti.

    Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/ tuan/puan

    Tajuk: "Penukaran al-Qur'an dangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah sebagai asas agama Islam oleh para Mufti Malaysia adalah "un-Islamic". Rencana ini adalah bagi tujuan kajian dan renungan
    Tidakkah Islam itu rahmatan li -l-Alamin?
    Terima kasih wa 'afwan.

    Daripada;
    Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.
    Kuala Lumpur
    Malaysia.

    ReplyDelete

  2. Bismillahir Rahmanir Rahmanirahim

    https://keep.line.me/s/e3CDyq3Xh6tfeqo-Q1f-HigFRyCYa00QAvqdfwTEsuI


    Salam dan renungan

    Web: almawaddah.info

    Kepada;

    Para rektor universiti, para akademik dan para mufti yang dihormati.

    Tan Seri/Datuk Seri/Datin Seri/Datuk/Datin/tuan/puan

    Perkara: "Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah yang bertentangan dengan al-Qur'an dan ayat-ayat al-Qur'an yang bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah" sebagai kajian dan renungan. Diambil dari: almawaddah.info

    Tidakkah al-Qur'an itu asas agama Islam yang diredai oleh Allah dan Rasul-Nya?


    Tidakkah Islam itu rahmatan lil Alamin?

    Terima kasih dan 'afwan.

    Daripada;

    Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.







    ....

    ReplyDelete
  3. Salam, hi. Saya seorang pelajar di IPT. Saya ingin menjadikan blog ini sebagai rujukan kepada tugasan saya. Boleh saya dapatkan nama penulis blog ini?

    ReplyDelete
  4. Salam.Saya meeupakan pelajar IPT.Saya ingin menjadikan resensi ini sebagai rujukan.Boleh saya dapatkan nama dan tahun resensi ini ditulis?

    ReplyDelete